Ben voor 90% bekend met html/css, nu stapje hoger naar óf php óf javascript. Welke eerst leren en waarom?

Toegevoegd na 55 minuten:
@Walter en Dennis77 Bedank voor de antwoorden, maar een beetje meer aanvulling van mij is wel handig:

Ik weet het verschil tussen php en javascript en wat beide doen. Ik vind beide reuze interessant en wil me uiteindelijk in beide verdiepen om te zien wat mij het meest aanspreekt om in verder te gaan. En mijn vraag is dan: waar kan ik mij als beste het eerste in verdiepen en waarom? Waar zit de meeste toekomst in? Wat wordt meer gevraagd, meer gebruikt enz. Ik ben erg besluitloos wat dat betreft en wil op deze manier graag de mening van anderen horen ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Het is niet óf php óf js.
Het ligt eraan wat je wil doen.

HTML/css bepaalt hoe je pagina er uit ziet. Opmaak dus.
Javascript bepaalt welke acties er clientside gebeuren (dus nadat de pagina bij de gebruiker geladen is).
Php gebeurt vooraf of achteraf: via php kan je je pagina dynamisch opbouwen, bijvoorbeeld met gegevens afkomstig uit een database.
Ook kan je de gegevens uit een formulier op je pagina verwerken (bijvoorbeeld via mail versturen, of in een database plaatsen.

Dus welke je eerst gaat leren, hangt af van wat je nodig denkt te gaan hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste verschil is dus dat php op de server draait, en daarmee toegang heeft tot server-dingen,
en javascript op de client wordt uitgevoerd.
Met php wordt de inhoud van de pagina dynamisch gegenereerd, met javascript kun je interacties met de gebruiker uitvoeren.
Denk in dat verband ook aan flash, of silverlight, al wil je als rechtgeaard programmeur natuurlijk ver van proprierary software verwijderd blijven...
walter
12 jaar geleden
Hier staat ook nog een uitleg over het verschil tussen php en javascript:
http://ep2.nl/thread-4453.html
Ik ben zelf begonnen met php omdat je javascript uit kunt zetten in je browser en php niet. En ben nu mezelf een beetje wegwijs aan het maken in javascript
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als PHPer raad ik JavaScript aan. Waarom?

Applicaties worden steeds complexer aan de interactieve kant. En dat is de voorkant. Namelijk wat zich in de browser afspeelt. Er is dan ook een groter tekort aan front-end specialisten dan back-end specialisten.

Ik denk dat als je in de toekomst wilt investeren, JavaScript de beste keus is.

En wat betreft back-end talen, NodeJS is een back-end technologie die sterk in opkomst is, waarin je ook in JavaScript programmeert.