Ik heb een draadloos netwerk. Kan ik zien wanneer er derden van mijn netwerk gebruik maken? Kan ik dat ook zien wanneer het beveiligd is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.6K

Antwoorden (5)

Je draadloos netwerk is beveiligd als je een wachtwoord nodig hebt om erop in te loggen. Je kan welke ip-adressen er ingelogd zijn op je netwerk door in te loggen op je router en dan naar Wireless Statistics of iets dergelijks te gaan. Zo heet dat op mijn router maar zal bij iedere router wel iets in die trant zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
IP-adressen oftewel andere gebruikers die jij niet kent kun je dan ook blokkeren door het IP-adres toe te voegen aan de lijst van MAC filtering.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: Wireless Statistics (Draadloze Statistieken) geeft de MAC adressen van de gebruikers weer die op het netwerk zijn ingelogd. Je kunt die gebruikers dan ook weren door hun Mac adres te blokkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet inloggen op je wifi modem. Hier moet je een pagina kunnen bekijken met alle andere verbonden apparaten. Je moet wel een inlogcode hebben als je dit eerder bij de installatie hebt ingesteld

1. (WindowsKnop)+R
2. Venster komt tevoorschijn
3. typ cmd en druk op ENTER
4. CMD venster verschijnt.
5. typ ipconfig en druk op ENTER
6. Zoek in het verschenen lijstje naar : "Default Gateway" 7. Rechtermuisknop en klik op markeren.
8. Markeer de ip adres en druk ctrl+c
9. Ga naar je internetbrowser en klik ctrl+v en dan enter
10. Nu moet je inloggen in de configuratiemodus van je modem.
11. Zoek naar een pagina/tabblad/venster met een lijstje van alle verbonden ip adressen (kijk hieronder voor een voorbeeld)

PS. als je allemaal onbekende ip adressen/apparaten ziet, dan is het tijd om een code op je modem te zetten. Via dezelfde scherm kun je dat ook veranderen.

BRON: Kijk hieronder (Engels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ook een applicatie die je op je windows machine kunt gebruiken [om alle hokus pokus van MAC Adressen en je wifi router uit te lezen achterwegen te laten] waarmee je kunt zien welke computers / telefoons er gebruik maken van jouw wifi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden kloppen misschien wel, maar ik kan me voorstellen dat het voor een leek wat lastig te begrijpen is.

Het volgende is van belang om te snappen:

Apparaten (zoals jouw mac, andere pc's en je iphone e.d.) verbinden met een draadloos netwerk via een zgn router. JIj hebt ongetwijfeld zo'n apparaatje staan met een antenne erop.

De vraag wie er verbonden is met het netwerk staat dus gelijk aan de vraag wie er verbonden is met die draadloze router.
Je zult dus moeten inloggen op die router zelf, om te zien wie ermee verbonden is. Routers hebben altijd een browser based interface waarop je instellingen kunt doen en dit soort dingen kunt checken. Dat bedoelen de antwoordgevers hierboven ook.

Je komt hier dus via je webbrowser op. Dat doe je door naar het LAN IP adres van je router te surfen. Meestal is dat het gateway adres van je netwerkverbinding. Daar kun je achter komen door in je IP instellingen van je mac te kijken.

Waarschijnlijk zal het iets zijn van: http://192.168.0.1, of http://192.168.1.1.
Soms moet er achter dat ip adres ook nog /admin oid staan, dat hangt van je router af.

Dan kom je terecht op een login prompt. De gegevens zijn daarvoor standaard "admin" en "1234" of iets degelijks. Dat kun je terugvinden in de handleiding van je router.

En als je eenmaal bent ingelogd kun je ongetwijfeld makkelijk het scherm vinden waarop staat wie er verbonden zijn met de router.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.
Om te zien of je netwerk beveiligd is moet je eerst inloggen in je router.
Je router is het kastje dat het internet in en om je huis uitzend.
2.
Kijk achterop het kastje welk typenummer en merk router je hebt.
3.
Zoek in google: ip adres
Je krijgt nu een lijst met zoekresultaten.
Als het goed is komt daar ook een lang nummer in voor met om de 3 cijfers een puntje.
4.
Voer deze reeks cijfers en punten in je browser in. (internet explorer en google chrome...net wat je gebruikt)
Je bent nu ingelogd in je router. Soms kan hij om een wachtwoord of toegangscode vragen.
In dat geval moet je het nogmaals opnieuw proberen maar dan gewoon met een kabel.
Met een kabel erbij zal hij niet om een toegangscode vragen.

Elke menu zit weer anders in elkaar, dus ik kan je zo ook niet zeggen hoe je het wachtwoord van je router kan wijzigen.
Meestal als je wat rondkijkt en rondklikt kom je vanzelf uit met een overzicht van alle apparaten die verbonden zijn, en kan je ook je wachtwoord van je internet instellen of wijzigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt goed uitleggen! Ik ga er later mee aan de slag. Ook moet ik nog ergens de instructies hebben van de router. Ik dacht dat de router beveiligd was (Er staat ook een slotje achter 'mijn' router op het scherm), maar onlangs kon iemand internetten via Smartphone en toen ik m'n 'Airport' (Mac) afzette, viel bij hem het signaal ineens weg en kon hij niet meer internetten... Vandaar dat ik bedacht dat er wellicht iets niet klopte.