Stel als ik meesurf met het internet van mijn buren, kan de die dan achterkomen op welke website's ik surf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag in elk geval niet ; zie o.a. http://www.goeievraag.nl/vraag/meesurfen-andermans-netwerk-diefstal-bandbreedte.11420
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar als je op een beveiligde netwerk surf en toestemming heeft gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan mag dat, maar ja, dan kan hij inderdaad ook je geschiedenis inzien als hij dat echt wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is door de tijd achterhaald. Inmiddels is bij rechtspraak vastgelegd dat het meesurfen op andermans Wifi geen computervredebreuk is: http://blog.iusmentis.com/2011/03/15/meesurfen-met-internet-van-de-buren-geen-computervredebreuk

Het beste antwoord

Ja en nee. Een router of het modem heeft een mogelijkheid om te zien waar bepaalde verkeer naar toe gaat. Deze optie moet dan wel aan staan in de router of modem en moet worden opgeslagen door een zogenaamde listener. Die gebeurt meestal via netwerk port 541. Als jij op je pc een stukje software installeert, en je weet het ip adres van de router of modem, en je zet de syslog aan op de deze router of modem dan kun je het verkeer zien.

De reden van "nee". Ik verwacht niet dat je buren deze optie aan hebben staan.

Maar het is dus wel degelijk mogelijk maar niet achteraf. Een modem of router slaat het niet zelf op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Routers kunnen een logbestand bijhouden van alle bezochte sites, gerelateerd aan ip-adres en/of mac-adres.
bamibal
12 jaar geleden
En zeker als je op websites komt waar je extra voor moet betalen. . . . geen toelichting nodig lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! En met een beetje moeite en kennis kunnen ze óók nog telebankieren. Via jouw bankrekening wel te verstaan......