Kun je elk draadloos netwerk zelf een naam en wachtwoord geven?

Zo ja, hoe doe ik dit?
Ik heb internet van Ziggo, en een router van Sitecom.
Mijn netwerk heet nu Sitecom72E584 en mijn wachtwoord bestaat ook uit letters en cijfers in een onlogische volgorde..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.7K

Het beste antwoord

Ja dat kan. gewoon inloggen op je router dan kun je (bijna) alles veranderen.
sitcom is meestal http://192.168.2.1/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@BloodRed... Vreemd ik heb er 3 en ze hebben toch alledrie 192.168.0.1
Maar ze zijn wel 2 jaar oud misschien is het veranderd
Maar in de gebruiksaanwijzing staat het daar kan de vraagsteller het even nakijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Het is gelukt met 192.168.0.1

Andere antwoorden (4)

Mijn adres voor de router is bijna hetzelfde als in het vorige antwoord: http://192.168.1.1/..

Ik heb zelf vorige week iemand geholpen met hetzelfde probleem. Volgens mij kun je het beste (heb ik ook gedaan) de naam en typenummer intypen bij google.

Dan moet je een internetvenster openen en dat adres intypen. Ik krijg dan zelf een inlogscherm waarin gevraagd wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Ik heb er zelf niets aan veranderd en heb gelezen (werkt ook voor mij) dat je dan gewoon bij het wachtwoord admin moet invoeren. Dan kom je in het router-menu.

Neem even de tijd om de schermen te bekijken voordat je wat verandert/opslaat. Het is niet altijd even duidelijk.
In dit scherm kan ik de beveiliging veranderen. Die van jou zal er niet (heel) anders uitzien.

Er zijn meerdere beveiligingsopties: welke je wilt hebben moet je hier maar even bekijken:
http://pc-en-internet.infonu.nl/onderhoud/13870-draadloos-netwerkrouter-beveiligen.html

Ik kan in geen enkel scherm van mijn router de naam van mijn netwerk zien. Volgens mij heb ik die in moeten vullen bij het installeren ervan. Ik kan het in ieder geval nu niet meer wijzigen (weet niet hoe). Misschien weet iemand anders dit voor de TS’s router?

Veel succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie dat mijn printscreen plaatjes niet toegevoegd zijn, hopelijk bij deze ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De "Naam" van het netwerk is niet zozeer een naam maar het SSID, de Service Set Identifier. En heeft dus te maken met de basic service set (BSS), een bouwblokje voor wireless networks.

Je kunt in het menu van je router vast wel het veld "SSID" terugvinden. Daar kun je die naam wijzigen.

Dit is ook de naam die zichtbaar wordt voor je buren. Sommige mensen raden aan om deze naam "te hiden" maar dat voegt in de praktijk weinig toe en wordt zelfs afgeraden (dus dat vinkje hoeft niet aan).

Je wachtwoord hangt samen met de beveiliging op je netwerk.

Het valt aan te raden je netwerk met WPA2 te beveiligen (via het menu van je router). Je kunt daar ook het wachtwoord instellen (die je dan ook op al je apparaten moet instellen).

Dat het wachtwoord letters en cijfers heeft in een onlogische volgorde is alleen maar goed....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het veld SSID gevonden! Alleen de naam staat in grijs.. Ik kan er dus niet op klikken om het te wijzigen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het greyed out in het config panel van de router of in het config panel van je laptop/wifi card instellingen ?
Jazeker.
Dat heb ik ook gedaan. Let wel op dat je iest verzint dat niet aan jou te koppelen is. Als je de boer heet en iedereen ziet dat het jou netwerk is, maakt dat foute types het misschien interessant.

ik gebruik altijd een officieel lijkende naam.
Iets als AIVD regio Amsterdam of regionaal test netwerk
jaren lang "Buiten Gebruik" gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ipchicken.com of seemyip.com en dan dat gewoon zonder .com of .nl of zonder www. te typen in vullen in je adresbalk