Waar kan ik kb's omrekenen in mb's?

Als er bijvoorbeeld staat: 751 kb hoeveel mb is dat dan? Is er een site waar je dat kan omrekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
3.2K

Het beste antwoord

Op de site in de bron kun je het gemakkelijk omrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

1000kb is ongeveer 1mb, officieel 1024kb=1mb, maar als je met 1000 rekent begrijpt ook iedereen het, en dan is het niet zo moeilijk. dus 751kb is ongeveer 0,751mb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom 3 min, als je dan een min geeft, zeg dan ook ff waarom. Zou niet weten wat er niet klopt aan mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahah ik zal je ff 'plussen' ter compensatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel is 1000 kB gelijk aan 1 MB en 1024 Kib gelijk aan 1 MiB. Maar dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, iHave. Men kent KiB en MiB helemaal niet :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"officieel 1024kb=1mb" Dat is dus juist niet zo.
Dat is juist ooit 'zomaar' bedacht door een aantal mensen en is nooit door een standaardencommissie goedgekeurd. Het heeft voor een (onnodige) chaos gezorgt. Kijk bijv. naar de ouderwetse 1,44 floppy: daar is 2^10 en 10^3 zelfs *beiden* gebruikt: 1,44 * 1.024*1000.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik begrijp het nu wel
kb, mb, gb
Dat zijn de 3 meest voorkomende, 1000 wordt over het algemeen genoemd maar officieel 1024,
1024kb=1mb, 1024mb=1gb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://egret.net/kb__mb.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn op deze vraag 2 antwoorden, dat komt doordat er tegenwoordig door elkaar heen MB en MiB wordt gebruikt.
1 MiB = 1024 KiB en 1 MB = 1000 KB. Windows gebruikt MiB en harddisk producenten gebruiken MB.

Situatie = Windows geeft een bestandsgrootte op van 751 KB (dat is dus eigenlijk KiB)

In Windows is 751 KiB 751/1024 = 0,73 MiB (afgerond)
Op een harde schijf neemt dat dan (751 * 1024) / 1000 = 733,4 KB in.

Bron is een omrekentool (rekent in MiB)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het helemaal simpel te houden Windows vermeld de MiB's en noemt ze MB's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iHave:
Inderdaad! En dat vind ik helemaal fout van Microsoft.
Als je MiB's gebruikt, zeg dat dan ook eerlijk en probeer niet je eigen definitie van MB op te dringen. (Microsoft heeft daar toch al een handje van.)
KB omrekenen naar MB kun je zelf!!

geheugengroottes worden bijna onveranderlijk aangegeven met veelvouden van machten van 2.
Een kilobyte is ("traditioneel") dus geen 1000 bytes, maar 2 tot de macht 10 = 1024 bytes.
Dit geldt ook voor KB, MB, GB, TB, PB etc.
dus 1024 KB is 1 MB enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kilobyte is wel degelijk hardstikke traditioneel 1000 bytes. Het SI-stelsel is heel wat langer gebruikt en ouder en daarmee traditioneler dan het foutieve gebruik wat je vaak ziet dat 1 kB 1024 byte zou zijn (wat dus niet zo is).
Dat een paar halve garen besloten hebben dat ze 1kB maar gelijk stelden aan 2^10 i.p.v. 10^3, is gewoon stom geweest.
k=1000, M=1000000, gewoon volgens het SI-standarden stelsel.
Wil je toch de machten van 1024 gebruiken, dan spreek je officieel over kB, MiB, GiB en TiB. Dat die termen nauwelijks bekend zijn, doet er m.i. niks aan af dat de juiste termen zijn.
751 kB = 0,751 MB. Delen door duizend dus.

1 b = 1 byte = 8 bits (=gegevenseenheid = 1 of 0 = ja of nee zeg maar).

k = 1000
M = Miljoen
G = Giga (=miljard)
T = Tera (=biljoen)
P = Peta (=biljard)

kb: 1.000 bit.
Mb: 1.000.000 bit.

kB: 1.000 byte.
MB: 1.000.000 byte.
GB: 1.000.000.000 byte.
TB: 1.000.000.000.000 byte.
PB: 1.000.000.000.000.000 byte.

KiB: 1.024 byte.
MiB: 1.048.576 byte.
GiB: 1.073.741.824 byte.
TiB: 1.099.511.627.776 byte.
PiB: 1.125.899.906.842.620 byte.

KiB=kibibyte
Mib=mebibyte
GiB=gibibyte
TiB=tebibyte
PiB=pebibyte

De termen kibi, mebi, gibi, tebi, pebi etc. zijn bedacht omdat velen graag vast willen houden aan machten van 2. Die machten van twee zie je veel omdat PC's totnutoe intern met machten van 2 werken: ze werken met bits. Een bit kan twee waarden hebben: 0 of 1. In de verre toekomst krijg je waarschijnlijk ook qbits in PC's.

Ooit is eens erg officieus besloten dat 1 kB = 1.024 byte, maar daar is niks officieels aan. Het is gewoon fout. Het werd alleen maar als handig gezien, toevallig omdat 1000 dicht bij 1024 ligt. Maar het is verre van handig gebleken. Windows geeft bijv. KiB's en MiB's aan, maar noemt dat hardstikke fout kB's en MB's. Linux geeft het wel goed aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Google. Als je daar intikt: 751 KB in MB geeft Google als resultaat terug:

751 kilobytes = 0.733398438 megabytes

Het is wel belangrijk de hoofletters goed te gebruiken (het is KB voor KiloByte en MB voor MegaByte).

Je kunt standaard met Google vrijwel alle eenheden omrekenen op deze manier.