Is dit auteursrechtschending?

Ik hoorde dat iemand een voetbal samenvatting had opgenomen en deze had gespiegeld. Is het dan auteursrechtschending?
Het gaat over een youtube-filmpje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Waarschijnlijk noem je het hier geen auteursrecht, maar er zitten wel rechten op die beelden, en die rechten worden voor veel geld (b.v. door de KNVB) verkocht aan omroepen. Er zijn afspraken gemaakt, over hoelang zo'n samenvatting mag duren, en ook hoeveel minuten beeld je vrij kunt gebruiken, voor b.v. journaals. Als er een rel op het voetbalveld ontstaat, of als er sprake is van een heel spectaculair doelpunt, dan zou dat onder de vrijheid van nieuwsgaring kunnen vallen.

Of je zo'n samenvatting nu op zijn kop, gespiegeld, van achteren naar voren of 10 keer zo snel op youtube zet, is niet van belang. Belangrijk is de bron die je hebt gebruikt. Je zult die beelden dus niet mogen gebruiken.

Zo zul je ook geen boek mogen uitgeven, dat gebaseerd is op een bestaand boek, en waar je alleen maar allerlei woorden of zinnen wijzigt.

Of het in de praktijk zo'n vaart zal lopen is maar de vraag. Tegen de tijd dat je je geknutselde samenvatting op youtube hebt staan, is de nieuwswaarde er al van af, en partijen die te maken hebben met de beeldrechten van de samenvatting, (KNVB, club of omroep) zouden kunnen beslissen om geen actie te ondernemen. Meestal verdient iemand die zo'n filmpje op youtube zet er geen geld aan, en het kan ook voordelig uitpakken, omdat het gratis reclame is voor de rechthebbenden.

Daar komt nog bij dat youtube in de eerst plaats verantwoordelijk is, voor wat er op hun site staat. Mocht iemand bezwaar maken tegen de gespiegelde samenvatting, dan zal hij met youtube te maken hebben en niet met de auteur van het filmpje. Youtube verwijdert dan het filmpje, en dat heeft meestal geen konsekwenties voor de uploader. Je krijgt pas problemen als youtube 10 filmpjes per dag van je moet verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antonios, ik denk niet dat je daar iets tegen kunt doen. Je kunt natuurlijk wel protesteren, maar dat is bijna zinloos. Ze weten bij YouTube precies wat de regels zijn, en er zitten daar tientallen mensen de hele dag filmpjes te bekijken en te beoordelen of het mag of niet. Ze hebben dus ruime ervaring. Ze zullen hun beslissingen baseren op de klachten die ze krijgen. De reden zou kunnen zijn, dat het nog te actueel is. (op dezelfde dag werd het doelpunt gemaakt) De kans is heel groot, dat als je het filmpje over 2 weken weer uploadt, het gewoon blijft staan, omdat het dan niet aktueel meer is, en het geschiedenis is geworden.

Andere antwoorden (1)

Ja, maar youtube herkent het dan niet dus deze persoon glipt er doorheen.

Toegevoegd na 6 minuten:
qwe1