Kan een minderjarige eisen dat zijn vader een filmpje af Youtube haalt waarin hij voorkomt?

Mijn zoontje van 13 wil dat ik een filmpje van hem verwijder van Youtube waarop hij aan het waveboarden is. Ik heb daar geen zin in, maar hij wil dat ik dat doe. Is het illegaal om het tegen zijn zin te laten staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.2K
Rieneke1
12 jaar geleden
of het nou illegaal is of niet, je zoon staat er op, niet jij.
als hij dat niet prettig vindt, dan haal je het toch gewoon weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bezielt je om een video waar jij niet op staat te publiceren terwijl de persoon dit niet wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn idee Rieneke,.sommige 13 jarige zitten daar niet op te wachten,( andere leeftijden trouwens ook vaak niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekkere ouder ben jij :P, je kind op internet zetten en nadat hij dus netjes vraagt of het er af mag er geen gehoor aan geven. En dan straks raar op kijken als hij recalcitrant wordt zeker. Is "geen zin" aanvoeren dan ook voldoende als hij het zegt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe zou jij het vinden als iemand uit jouw familie weigerde een filpje van jou weg te halen?...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*filMpje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind deze vraag zo raar dat ik mij
afvraag of het niet een trol is.
Ik ben het met Dr Phillips eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haal het er gewoon af je zoon vind het niet leuk dus haal hem gewoon weg!
maar..eee.....verwijder hem gewoon!
!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat je als ouder trots bent op je kind en graag filmpjes en foto's etc op internet zet. Maar als je je inleeft in het puberbrein van een jongen van 13 kunt u zich waarschijnlijk ook voorstellen dat een jongen van die leeftijd zich al snel schaamt en liever niet heeft dat bekende hem zien waveboarden e.d. Een paar jaar geleden had hij het waarschijnlijk super gevonden, maar op deze leeftijd is zoiets niet echt "cool" meer. Gaat wel weer over..........na een paar jaar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde vraag, maar vooral een vreemde ouder. Hoe haal je het in je hoofd om gewoon een filmpje van je eigen kind nota bene op internet te zetten (tot hier snap ik het) en vervolgens, als blijkt dat je kind het niet leuk vindt, domweg weigeren om het eraf te halen. Hoe sneu ben je dan als ouder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sjongejonge wat een moete kost het om een video te verwijderen zeg! dat dat filmpje blijft staan is zeker belangrijker dan liefde voor je kind! Ik ben blij dat jij nooit mijn vader ben geweest, zeg!
Hoe haal je het in je lege hoofd om dit te doen, gast!
Dit is niet normaal meer, man! Heb je misschien psychiatrische problemen?

Het beste antwoord

Hoewel het niet netjes is als je hiermee tegen de wil van je zoon ingaat mag je (afhankelijk van de situatie) het filmpje wel laten staan.

Een geportretteerde kan zich (bij een gerechtvaardigd belang hiertegen) verzetten tegen (verlengde) publicatie van een werk waarin hij / zij voorkomt op basis van het zogenoemde portretrecht. Ook is er wellicht sprake van een mogelijkheid op een beroep op de Wet bescherming persoonsgegevens waarmee je zoon zich zou kunnen verzetten tegen het filmpje (althans het verschijnen / publiek beschikbaar zijn ervan).

Het geval wil echter dat voor beide mogelijkheden je als ouder / wettelijk vertegenwoordige zelf verantwoordelijk bent om beslissingen te nemen over je minderjarige kind. Dit betekent dus wel dat de andere ouder / wettelijke vertegenwoordiger hierover ook een beslissing dient te nemen. Ook dient wel in het belang van het kind gehandeld te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me goed antwoord. +

Andere antwoorden (8)

Ja, je moet toestemming nodig hebben van anderen om ze op het internet te zetten.

'Ook foto’s van onbekenden, of de eigen vrienden kunnen niet zomaar gepubliceerd worden, omdat ook dan rekening gehouden moet worden met de belangen van geportretteerden: iemand kan vinden dat hij te schande gezet wordt of in zijn privacy geschaad.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de privacy en daarom kun je niet zomaar iedereen op het internet plempen, Zelfs niet, of misschien wel zeker niet als het om je zoon gaat.
Bovendien is een goede vertrouwensrelatie met je zoon niet belangrijker dan "geen zin"?
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
juist, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ja dat kan hij. Op veel scholen met websites, vooral basisscholen moet je een formulier invullen of je al dan niet toestemming geeft tot publicatie van foto's van leerlingen waar jouw kind op kan staan. Dat mogen ze niet zomaar doen zonder jou toestemming. Ik ga ervan uit dat dit voor jou ook geldt ook al is het dan je zoon.

OT. Waarom haal je het er trouwens niet gewoon af als hij dat zo onprettig vindt, en waarom is het voor jou zo belangrijk dat het er per se op moet blijven staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het in de eerste plaats een beetje vreemd dat je niet gewoon naar je kind luistert. Als het materiaal hem betreft dan heeft hij alle recht om van jou te eisen dat je het materiaal offline haalt. Dus naast het feit dat het niet mag, is het ook best asociaal om het erop te laten staan als je kind zo duidelijk laat weten dat hij het niet apprecieert.
Is het in de eerste plaats overlegd voordat het op Youtube kwam? In principe moet je altijd aan mensen goedkeuring vragen voordat je foto/video materiaal op een publieke bron zet, of iemand nou minderjarig is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan hij .

Het geen zin hebben is een slap argument , vertel/zeg iets over jezelf .

je had ipv de vraag hierop gv te stellen ook het filmpje kunnen verwijderen.

Daarmee laat je zien dat je respect voor de privacy van je zoon hebt .

Bovendien hoor je als ouder het goede voorbeeld te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is je zoon het gaat hier om de privacy van je eigen zoon, haal het er gewoon af doe je het niet voor jezelf dan doe je het voor hem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten het feit om dat het wettelijk gezien niet verboden is en het de privacy van je zoon aantast vind ik het ook bijzonder luguber om je zoon op deze manier te treiteren. Als hij het nu zo'n verschrikkelijk filmpje vind en hij zich erover schaamt waarom zou jij als vader hem dan nog meer pesten en hem voor HEEL DE WERELD tonen? Leedvermaak? Je zou hem het goede voorbeeld kunnen geven onder het motto "Wat U niet wilt dat U geschiedt, doet het ook een ander niet", en het filmpje gewoon verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk niet. Normaal gezien zijn het de ouders die moeten protesteren tegen ongewenste publicatie van hun kind op het internet. Zowel de vader als de moeder hebben iets te zeggen over de privacy van een minderjarig kind. Dus in die zin zou de moeder het verwijderen kunnen eisen.

Alhoewel..... Als de publicerende ouder geen ouderlijke macht meer over het kind heeft, dan is het duidelijk dat deze fout zit als hij (zij) tegen de wil van de ouder-verzorger ingaat.

Maar als beide ouders de gezamenlijke macht hebben over de kinderen, dan is het niet goed geregeld wat er moet gebeuren als de ene ouder toestemming geeft voor een publicatie en de andere deze weigert. De Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt hier geen rekening mee, en er is ook niets te vinden over deze problematiek in de jurisprudentie.

Dus je zoon en zijn moeder kunnen wettelijk niet eisen dat het filmpje verwijderd wordt. Maar komaan zeg, dat doe je je kind toch niet aan tegen zijn wil? Jij bent zijn vader, je zou hem moeten beschermen tegen dit soort zaken. Doe dat dan ook en verwijder dat filmpje.