Wat voor soort mensen maken Wikipedia?

Zijn het journalisten of academici die meeschrijven aan de site? Het is opvallend dat journalisten de site vaak als bron aanhalen, zou wel typisch zijn als ze zelf de informatie die ze citeren toevoegden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

In het vorige antwoord staat het al, de informatie in wikipedia is "in principe" al ergens gepubliceerd. Een journalist kan daarom zijn eigen oorspronkelijke publicatie gebruiken om te citeren, net zoals wetenschappers naar eerdere artikelen verwijzen met eerdere resultaten en conclusies. Op zich is dat geen probleem want de verantwoordelijkheid voor de betrouwbaarheid ligt dan bij de oorspronkelijke publicist (De Telegraaf, de Stentor etc.).
De mensen die wikipedia schrijven zijn vrij divers (gepensioneerde artsen, academici, enthousiaste gymnasiasten). In principe kun je ze achterhalen via de geschiedenis van alle bewerkingen en de overlegpagina, waar soms een profiel van de bewerker op staat). Vaak bestaat een artikel ook uit een heleboel cosmetische verbeteringen en is de inhoud door een onbekende (alleen IP adres) geschreven.
( je hebt misschien wel gelijk wat betreft journalisten, een naamgenoot van mij heeft zijn eigen wikipediapagina geschreven.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iedereen kan wat plaatsen op Wikipedia.

Toegevoegd na 3 minuten:
De encylopedie is heel actueel omdat iedereen 24 uur kan bewerken, toevoegen en lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je hoeft niet om een journalist te zijn om iets op wikipedia toevoegen. Iedereen kan. Maar er zijn ook mensen die alles controleren. Alles dat je op wikipedia toevoegt, moet van een vertrouwbaar bron komen (liever een website, maar ook uit boeken, tijdschrijften enz.). Wikipedia is eigenlijk een soort verzameling van informatie die al op internet bestaat.