Is computerstraling erg schadelijk?

Ik hoorde van iemand dat teveel straling kankerverwekkend is.
Hoe zit dat met computers?
Ik zit er elke dag zo'n 4 - 5 uur achter.
Wel met onderbreking zoals avondeten, nieuws kijken etc.

Dus mijn vraag is eigenlijk of ik hier iets schadelijks van kan oplopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
4.2K

Het beste antwoord

Hier worden verschillende dingen door elkaar gehaald. Dat komt doordat hetzelfde woord ('straling') voor totaal verschillende dingen wordt gebruikt.

Radioactieve straling is gevaarlijk. Gammastraling en röntgenstraling ook. Daar komt het beeld vandaan dat straling gevaarlijk is, en dat beeld klopt.

Laagfrequente elektromagnetische straling is niet gevaarlijk. Denk daarbij aan gewoon licht, aan radiostraling, en aan de velden die uit elektronische apparatuur komen.

Het probleem is, dat die laagfrequente elektromagnetische straling ook 'straling' wordt genoemd - we gebruiken dus hetzelfde woord dat we ook gebruiken voor straling die *wel* gevaarlijk is.

--

Bovenstaande uitleg geeft eigenlijk al antwoord op je vraag. Er zijn gevaarlijke en ongevaarlijke vormen van straling. Jouw computer zendt alleen ongevaarlijke vormen van straling uit, en dat ook nog eens in een heel beperkte intensiteit.

Conclusie: het antwoord op je vraag is: Nee.

--

Mocht je toch nog twijfelen: elektriciteit is nu al meer dan 150 jaar in gebruik. Al die tijd zijn er mensen geweest die vele, vele malen meer bij elektromagnetische straling en velden hebben gewerkt dan jij en ik nu doen.

Als dit gevaarlijk zou zijn, zouden we dat in die 150 jaar echt wel hebben ontdekt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Duidelijk en compleet +
Cryofiel
12 jaar geleden
Graag gedaan! Enneh - uren achter de PC zitten is toch niet zo gezond, maar da's om andere redenen, en die ken je waarschijnlijk al wel.

Andere antwoorden (1)

Nee, dit is niet schadelijk.
Je lichaam geneest veel sneller dan die straling je zou kunnen beschadigen.
Daarnaast is de kans veel groter dat je last van je ogen krijgt door het kijken naar een scherm dan dat je last van iets onschuldigs als straling krijgt.