Hoe controleren grote ondernemingen de betalingen?

Een klein bedrijfje kan de betalingen makkelijk in de gaten houden via Internetbankieren. maar hoe doet bol.comd at nou precies, of een ander groot bedrijf?

Ik denk niet dat er een hele afdeling is die kijkt of er betaald is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (5)

Elk bedrijf zal de debiteuren- en crediteurenadministratie moeten bijhouden. Hoe groter het bedrijf hoe meer personeel er aan werkt. Vaak houden die meerdere vormen van administraties bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is volledig geautomatiseerd, komt geen mensenhand meer bij aan te pas. Vroeger in de tijd van de acceptgiro's als ponskaart was dit al zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel degelijk mensen aan het werk op die afdelingen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen mensenhand aan te pas ? Ik zou er niet raar van opkijken als een dubbelcijferig percentage Nederlanders wel eens op de verschillende financiële administratie zou kunnen werken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen vast wel mensen werken, maar het meerendeel zal wel automatisch gaan? Kan iemand wat vertellen voer de gebruiktte techniek? Hoe lees je bankrekeningen uit etc?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbeeld van hoe het bij de grotere organisaties gaat: Niemand kijkt naar de bankrekening, maar men krijgt iedere dag van Equens (het vroegere BGC of Interpay) een overzicht van alle betalingen die aan hen zijn gedaan. Alle betalingen zijn voorzien van de betalingskenmerken en klantnummers, die vervolgens gematched worden met het debiteurenbestand. Mocht een klantnummer met betalingskenmerk niet op tijd betaald hebben zal het debiteurenbestand automatisch een signaal afgeven dat er niet betaald is, waarop wederom geheel automatisch een aanmaning de deur uit gaat. Pas wanneer na een 2e aanmaning nog steeds niet betaald is, komt de afdeling crediteuren beheer in actie en start het "mensenwerk". Gebruikte techniek: Er zijn 10tallen administratie pakketten hiervoor op de markt beschikbaar, bekendste is wel Excact, maar ook de banken (in ieder geval ABN; RABO en ING) hebben dit soort diensten en applicaties voor hun zakelijke klanten.
Dat gebeurt aan de hand van autorisatie van facturen door de tekeningsbevoegde. Het automatiseringssysteem selecteert daar na de vervallen dus de te betalen facturen. Hierna zullen deze facturen worden aangeboden inclusief de betalingslijst aan de daarvoor bevoegde persoon. Voor de ontvangen bedragen dus van klanten is er een debiteuren afdeling die de aanmaningen en de incasso verzorgd periodiek wordt hierop gecontroleerd door de leidinggevende.
12 jaar geleden
Bij bol.com is het grotendeels geautomatiseerd. Dagelijks worden de ontvangen betalingen gematched met de openstaande bedragen.

Toegevoegd na 28 seconden:
Dat gebeurt automatisch via de computersystemen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou en OF er een hele afdeling is die zich daar mee bezig houdt ; het is tenslotte de ruggengraat van je bedrijf. Sommige bedrijven zijn zelfs ZO groot, dat ze aparte afdelingen hebben voor verschillende financiële deelgebieden, en daar werken dan ook een heleboel mensen.

Bij kleine bedrijven is het vaak een onderdeel van de hele administratie, bij andere bedrijven is de administratie opgedeeld in vele separate afdelingen, waaronder 1 of meer voor de financiën.