Ik heb een blog, en ik zou graag zelf gemaakte foto's posten. Nu ben ik bang dat als ik dat doe, mijn foto's altijd op internet blijven. Hoe?

Ik ben bang dat mijn foto's rond zwerven, en voorgoed op internet blijven staan, ook als ik mijn blog verwijder. Hoe voorkom ik dat dat gebeurt, en dat mijn foto's alleen op mijn blog blijven, en nergens anders te vinden zijn?

PS ik heb een aantal blogs verwijderd al, ik had deze blogs aangemeld op Bloglovin. Als ik die namen van de blogs in google afbeeldingen opzoek, zie ik nog afbeeldingen. Als ik op die afbeeldingen klik, kom ik op bloglovin en zie ik tekst getypt door mij. De foto is dan opeens niet meer zichtbaar. Maar ik snap dat niet, die blog is al lang verwijderd, maar toch lees ik de tekst die ik toen getypt heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Daar zijn meerdere manieren voor, maar 100% zekerheid heb je niet.

De basis:
Als jij zelf de foto's hebt gemaakt heb jij daar de auteursrechten over. Dat betekent dat JIJ bepaald wat er mee mag gebeuren. Iedereen die jouw foto's wil kopieren moet daarvoor eerst contact met jou opnemen om toestemming te vragen.

Wat kun je doen ?
1e. Zet bovenstaande op je blog en zet er je e-mail adres bij zodat men contact met je op kan nemen.
2e. Zet in je foto's zelf het copyright tekentje het jaartal en je naam voordat je de foto op internet zet.
3e. Sla de foto ergens op waar alleen jij er bij kunt.
4e. Zoek een plugin die voorkomt dat foto's van je blog met de rechtermuis toets gekopieerd kunnen worden.

Als je het 1e en 2e gedaan hebt is het voor iedereen die je foto's kopieert duidelijk dat het illegaal is wat ze doen.

Kom jij die foto dan toch ergens tegen dan kun je degene die die foto geplaatst heeft om een vergoeding vragen voor de tijd dat de foto er stond, en vervolgens vorderen dat die de foto weg haalt.

Maar zoals gezegd; 100% zekerheid heb je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

google heeft een goed, maar beperkt, geheugen.
Als anderen je foto's kopieren heb je er geen controle meer over.
De wayback machine onthoudt de geschiedenis van het internet.
Kortom: als je dit onder controle wilt houden zit er niets anders op dan je foto's niet op internet zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ er is geen manier om te voorkomen dat je foto's niet eindeloos zullen rondzwerven.
Al is het maar omdat iedereen ze kan kopiëren en later weer online gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ het is sowieso aan te raden om uit te kijken wat je op het net gooit. Als je denkt dat het je later zal kunnen "terugpakken": niet doen!
sommige blogs hebben optie als je op linker muisknop druk dat er een melding staat deze foto's kunnen niet worden gekopieërd