Is het strafbaar om foto's van een ander op een nep profiel te zetten?

Ik weet dat het strafbaar is als je diegene probeert zwart te maken maar geld het ook voor als je een fake profiel heb aan gemaakt zonder bijbedoelingen en zonder iemand kwaad te doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Identiteit fraude heet dat....ik heb dat ook eens gehad, dat iemand zich voor deed als mij, met mijn foto's!!!! Op sugababes was dat, dat was vroeger net zo iets als Hyves.. En ik kan je vertellen, das echt niet leuk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook gehad op Sugababes, gelukkig wordt daar nu harder aangepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Miranick: Dat heet geen identiteitsfraude. Misschien in de dagelijkse praktijk, maar niet volgens de wet in elk geval.

Antwoorden (6)

Ja dit is privacy schending
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt dan inbreuk op het portretrecht...

Het geeft geportretteerde personen het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret.

Onder portret wordt in dit verband verstaan, elke zichtbare weergave waarop iemand herkenbaar is afgebeeld, bijvoorbeeld in een foto, schilderij, tekening of in filmbeelden. Als er op een foto of film meerdere personen te zien zijn, heeft elk van hen het portretrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het is legaal bij de wet om je "voor te doen" als iemand op het internet. Maar lief is het niet, Lisse lotte de Jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, dat is strafbaar en niet zo'n beetje ook. Ookal maak jij een nepprofiel aan ze kunnen altijd terug vinden van welk ip adres dit afkomstig is, dus komen gegarandeerd bij jou terecht. Ik zou nog 10 keer nadenken voordat je dit doet

Toegevoegd na 6 uur:
dit kan je terug vinden in het burger/privacy wetboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je motivering ontbreekt. Waar in de wet staat volgens jou dat het strafbaar is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Widar lees gewoon even het burger/privacy(?) wetboek en je weet het! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zal deze hele week even besteden aan 't wetboek doorploeteren, speciaal zodat ik Catharina's antwoord begrijp.
Het is niet strafbaar om je voor te doen als iemand anders, zolang je hier geen oplichting mee pleegt, inbreuk maakt op merkenrecht of auteursrecht, of smaad pleegt. Je zegt dat je geen bijbedoelingen hebt en niemand kwaad wilt doen, dus wat dat betreft, zit je goed.

Strafbaar is het echter wel om inbreuk te maken op iemands auteursrecht. Dat doe je als je foto's plaats die door iemand anders gemaakt zijn (de auteur is degene die de foto heeft gemaakt, niet degene die erop staat). Het auteursrecht geldt echter niet zomaar. Het werk moet wel min of meer uniek zijn en het persoonlijke stempel van de maker dragen. Pasfoto's en zo bijv. vallen hier niet onder. Daar rust dus geen auteursrecht op en kun je gewoon zonder problemen gebruiken.

Strafbaar is het ook om inbreuk te maken op iemands portretrecht en dat doe je mogelijk als je foto's van die persoon gebruikt zonder zijn/haar toestemming. ZIjn de foto's echter *niet in opdracht* van die persoon gemaakt, dan is het portrecht maar beperkt. Die persoon kan zich dan alleen tegen het gebruik van de foto verzetten als hij/zij daar een *redelijk belang* bij heeft. Als jij die persoon geen kwaad doet (door bijv. vervelende dingen te zeggen), dan kan hij/zij moeilijk zeggen dat hij/zij er een redelijk belang bij heeft dat de foto wordt verwijderd.

Je zou het dus kunnen doen, mits je geen rare fratsen uithaalt en alleen niet-unieke foto's zoals pasfoto's gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kan het ook nog in de voorwaarden van de profielensite staan dat je je niet mag uitgeven voor een ander. Die site kan natuurlijk wel je account opheffen, maar je bent ook dan nog niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op vrijwel alle foto’s en plaatjes op Internet rust namelijk auteursrecht. Ook portretrecht kan een rol spelen.

In GoeieVraag.nl hebben veel accounts een foto van iemand anders als afbeelding. Dit is niet strafbaar. Je kan wel bezwaar maken en vragen aan de eigenaar van de site om je foto weg te halen.