Wat kun je doen aan overduidelijk bedrog op Marktplaats?

Op zoek naar een Ipad stuit je op talloze advertenties van aanbieders waarbij duidelijk sprake moet zijn van oplichting. Een nieuwe Ipad 2 voor 225 en natuurlijk alleen verzenden, kan niet. De verkoper is 1 dag actief op marktplaats, ook wel apart.

Waar kun je zoiets melden, want oplichting druipt van het merendeel van de advertenties af?

12 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

Interessant hier is ook dat er nog niet zo lang geleden een uitspraak is gedaan door hof (zie linkje).

inleiding:
Website-beheerders kunnen aansprakelijk worden gesteld voor informatie die internetgebruikers op hun website publiceren. Dat blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in een zaak tussen L’Oréal en eBay.

Volgens de uitspraak kunnen website-eigenaren aansprakelijk worden gesteld voor diensten die derden op hun site aanbieden. Tot nu toe konden merkhouders alleen eisen dat nepartikelen van websites worden afgehaald. Het Hof heeft nu echter bepaald dat website-beheerders aansprakelijk kunnen worden gesteld voor wat gebruikers op hun websites doen.

Rest van het artikel past niet ivm maximaal 2500 tekens plaatsen...

Het gaat er dus ook nog om of bijv marktplaats extra stappen heeft genomen om de betreffende advertentie onder de aandacht te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Contact opnemen met de site die zal der zeker wel wat aan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marktplaats is slechts een platform waar kopers en verkopers zich kunnen treffen voor produkten te kopen/verkopen,wanneer je denkt te zijn opgelicht kan je aangifte doen bij de politie.
paulus811
12 jaar geleden
Marktplaats heeft voorzover ik kan zien geen mogelijkheid om potentiële oplichting te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien hebben ze daarvoor geen specifieke functie, maar contact opnemen kan altijd. Een mailtje is zo gestuurd.
Bij een advertentie zit een blokje rechts onder: Tip Marktplaats. Misschien kun je via deze weg Marktplaats inlichten over dit? En verder moet je natuurlijk ook zelf goed nadenken voor je een aankoop doet op zulke websites. Er zullen altijd oplichters tussen zitten, dus een beetje alertheid is wel op zijn plaats.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marktplaats is slechts een platform waar kopers en verkopers zich kunnen treffen voor produkten te kopen/verkopen,wanneer je denkt te zijn opgelicht kan je aangifte doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar marktplaats dient naar mijn mening wel degelijk de website in de gaten te houden en te controleren op gevallen die naar oplichting rieken. Het staat wel op hun website, en het minste wat ze kunnen doen is de advertentie gewoon verwijderen.
paulus811
12 jaar geleden
rudy, dat lijkt logisch maar om een advertentie te verwijderen is alleen een vermoeden van oplichting niet genoeg vrees ik.
Ik koop alleen spullen bij mensen thuis, en als het te ver weg is dan heb ik pech! maar dit kan je melden op marktplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
waar kun je dat dan melden? En hoe?
Ik heb het ook een keer aangegeven bij ze, volgens mij doen ze er niet veel aan.
Ik kreeg een mailtje terug over hoe ik zelf er niet in moest trappen ed.

Volgens mij informeren ze alleen de gebruikers om op hun hoede te zijn, ze kunnen zelf waarschijnlijk niet veel meer doen dan die oplichters blokkeren. Maar die maken met hetzelfde gemak weer een nieuw account.