Hoezo verdienen sommige websites zoveel? En zijn ze veel waard?

Bijv. Google, facebook/hyves, markplaats/ebay, baidu.com, yahoo/msn, goeievraag.nl (?) en honderden/duizenden andere websites(?) die allemaal tonnen verdienen per maand en miljoenen waard zijn!! komt al dat geld puur en alleen door het adverteren??? Dan wordt er wel verdomd VEEEEEEEEEL geadverteerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

e grote sociale netwerksites zijn enorm veel waard, bedragen die een normaal mens zich waarschijnlijk maar moeilijk kan voorstellen. Facebook is laatst nog op een waarde van 33 MILJARD dollar geschat, Twitter is tussen de 1 en 3 miljard waard en van Hyves hoor je berichten tussen 300 en 800 miljoen.
De reden dat deze websites zoveel waard zijn is eigenlijk redelijk simpel, ze weten namelijk heel veel over die enorme berg gebruikers die ze hebben. Je vult bij al deze websites namelijk veel informatie over jezelf in, van leeftijd tot relatiestatus en van je favoriete films tot favoriete merken. Lang niet al deze informatie hoef je perse in te vullen in je profiel, maar elke keer als jij actief bent op een van de sites zijn er processen aan de gang die jouw leven en interesses beter in kaart proberen te brengen.

Al die informatie over de gebruikers is uiteindelijk wat de waarde van de sites bepaald, je kan deze informatie namelijk goed gebruiken om heel gericht te adverteren. Gericht adverteren is de trend van de laatste jaren, en niet zonder reden.

Toegevoegd na 22 seconden:
Een simpel voorbeeld: Nike heeft een nieuw model sportschoen, deze schoenen zijn roze met een paar bling elementen. Op het moment dat Nike deze reclame alleen laat zien aan vrouwen tussen de 16 en 30 jaar die bij hun favoriete merken Nike hebben genoemd is de kans groot dat er veel op die advertentie word geklikt. Het gaat hier dan vooral om de verhouden tussen het aantal keer dat een advertentie getoond word en het aantal keer dat er op geklikt is, click through rate. CTR is een van de toverwoorden in online marketing, en is een goede indicatie voor de effectiviteit van een advertentie. Niet alleen het aantal klikjes zijn natuurlijk belangrijk, vooral het aantal verkopen is waar het echt om draait. Ook de verkopen zullen procentueel weer veel hoger liggen per aantal weergaven met gerichte advertenties. Meer producten met minder advertenties verkopen is het doel (en resultaat) van (extreem) gericht adverteren.

Toegevoegd na 1 minuut:
lees even bij de bron verder antwoord is te lang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant, dus dan genereren ze het geld van al het adverteren? dan is brengt adverteren dus ontzettend veeeeel geld op? Want er zijn wel veel meerdere websites w.o. sociale network sites die dus zoveel waard zijn puur door het adverteren