Is het verstandig (i.v.m. ranking SEO) om artikelen te verwijderen om over te zetten op een andere webpagina?

Wat de bedoeling is om bepaalde "achtergrondverhalen" van de website die ik nu heb over te hevelen naar een nieuwe blog die ik sinds gisteren heb. Duplicate teksten wil ik daarmee voorkomen, maar is het verstandig, of is het zo dat wanneer ik de teksten kopieer, en eronder zet: Brond dat Google dit niet ziet als een duplicate, maar als een verwijzende pagina?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Bij SEO gaat het erom ervoor te zorgen dat Google een pagina als relevant beschouwt als het om een bepaald keyword gaat.

Dus wil jij dat een pagina hoog scoort op het keyword Brond, zorg dan dat er een beschrijvende tekst over dit begrip op die pagina staat, en dat er veel inkomende en uitgaande links naar die pagina zijn met betrekking tot dat keyword.
Daarnaast zijn de titeltekst, de URL, en de metatags nog van redelijk belang.

Het hangt er dus puur van af welke van deze pagina's jij voor welk keyword hoog wil laten scoren.

Het is inderdaad wel zo dat als jij meerdere sites hebt, met verschillende top level domeinnamen dus, en je laat deze voor een bepaald keyword onderling naar elkaar verwijzen, dat dat dan de pagerank van beide pagina's voor dat keyword ten goede komt.
Google ziet namelijk dat het netwerk rondom de betreffende pagina dan groter wordt als het om dat bepaalde onderwerp/keyword gaat: "he, iemand zoekt op Brond, ik heb net een pagina geindexeerd waar meerdere sites over Brond naar linken in een stukje tekst dat ook over Brond gaat, laat ik die maar hoger in de resultaten zetten".

Let wel op dat de verschillende sites inderdaad niet teveel op elkaar lijken kwa tekst, en layout, want Google wordt steeds slimmer, en zou door kunnen krijgen dat jij zelf verantwoordelijk bent voor het uitbreiden van dat link netwerk (duplicate content), en je score omlaag schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het herschrijven in nieuwe bewoordingen, en dan gewoon onderlink linken inderdaad.
Google is niet zó slim dat ie aan je manier van schrijven kan zien dat het stiekem om duplicate content gaat.

Andere antwoorden (1)

Dubbele inhoud blijft dubbele inhoud. Als je in de toekomst de oude site uit de lucht gaat halen, zou ik de pagina weghalen, en een htaccss bestand maken waarin je de 'verplaatst naar' 301 code gebruikt. Dan weet google dat eea verplaatst is.

Nog netter zou zijn om een klein scriptje te hebben dat eerst registreerd waar iemand vandaan is gekomen, en dan meteen door te zetten