Ik zou graag willen dan van ieder onbestelbare e-mail een onbestelbaar bericht op mijn scherm komt. Waarom gebeurt dat niet altijd? Wat te doen?

Als dat altijd gebeurt, kan men nog zeggen, dat er iets verkeerd is ingesteld. Maar het gebeurt soms wel en soms niet. Het gebeurt wel, dat een geadresseerde zomaar een ander e-mailadres heeft genomen. Of dat ik een e/mailadres verkeerd heb ingetypt. Als ik een onbestelbaar bericht zou krijgen, dan gaat bij mij een lichtje branden dan ik de persoon op moet bellen. Maar als ik geen onbestelbaar berichtje krijg, dan komen er problemen.

12 jaar geleden
in: Internet
2.2K

Het beste antwoord

Volgens mij ligt dit aan de client die de geadresseerde heeft. Hotmail controleert wel altijd of het mail adres bestaat, en, bestaat het niet dan stuurt Hotmail het terug. Het nadeel van Hotmail is, dat zo enorm veel mensen Hotmail hebben dat er ook een kans bestaat dat het wel bezorgd wordt, maar totaal bij de verkeerde. In dat geval zul je er alsnog niets van merken.
Hoe andere mailboxen daarmee omgaan weet ik niet precies, maar in alle gevallen zal zijn: kan het bezorgd worden, dan wordt het bezorgd, ongeacht of jij diegene nou kent of niet.
Het enige wat je in dit geval kan doen is om een leesbevestiging te vragen. Zodra de geadresseerde de mail opent komt er een pop-up naar boven die vraagt of de lezer een leesbevestiging wil sturen. Nadeel hiervan is dat je ook op 'nee' kan klikken, en vaak is 'nee' de standaard reactie, ook omdat mensen op dat moment de mail nog niet gelezen hebben, en dus niet weten of zij willen dat een leesbevestiging wordt verzonden.

Zijn het echt belangrijke berichten en wil je verzekerd zijn dat deze overkomen, dan kan je het beste gewoon bellen. Of, nadat je de mail verzonden hebt even een belletje/smsje er achteraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
De client van de geadresseerde heeft hier niets mee te maken. Het is meer een zaak van de mailserver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik het terug las (na het posten, slecht) zag ik de foute woordkeuze ook. Ik hoop toch dat de vrager, ondanks dat, een antwoord op zijn vraag heeft gekregen.
corzijlstra
12 jaar geleden
Als ik een mail krijg, b.v. over een reünie van een school waar ik niet opgezeten heb, dan zou ik een mailtje terug sturen aan de afzender met de melding dat de mail bij de verkeerde Cor Zijlstra is bezorgd. ik vind, dat iedereen dat moet doen.

Andere antwoorden (1)

Een e-mail kan om verschillende redenen onbestelbaar zijn.

- Je hebt de domeinnaam van het mailadres verkeerd gespeld: mogelijk is het verkeerd gespelde domein ook een bestaand domein en komt het bericht gewoon bij de verkeerde persoon terecht. Je bericht is dan niet echt onbestelbaar.

- Je hebt de naam verkeerd gespeld, maar het domein goed: Je bericht komt wel op de juiste mailserver terecht, maar kan niet bezorgd worden in een mailbox. Je bericht wordt dan óf gebounced (je krijgt een melding terug), óf hij komt in een catch-all mailbox. In dat laatste geval is hij dus wel ergens bezorgd en krijg je geen bericht terug.

- Het adres klopt gewoon, maar de mailbox van de ontvanger is vol: je krijgt wel een bericht terug.

- Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken.

Er zijn dus verschillende redenen waarom een bericht niet of verkeerd bezorgd wordt. Afhankelijk van de situatie krijg je daarop wel of niet een melding terug.
bamibal