Als de KPN zelf niet weet wat ze verkopen/leveren? Hoe moet ik dan navragen of ze een 'cat 5 E kabel' geleverd hebben?

Dit is een vervolgvraag beste moderators...

Vandaag al weer de bezorger gemist voor mijn nieuwe 'Experia box'. En morgenochtend ga ik die ook missen aangezien ik echt mijn klanten voor laat gaan...

Maar ik zo slim als ik ben even bij de KPN winkel langs voor een '4 aderige cat 5 E' van 3 meter. "Nog nooit van gehoord!" zegt vankantiehulpje Jeroen tegen mij. Maar ook zijn collega die wel wist wat ik vroeg kon mij niet verder helpen. Deze vraag was overigens puur op de gok...

Na wat omzwervingen door de binnenstad kom ik bij een winkel uit die mij wel verder kon helpen en zelfs een kabel kan leveren op een gewenste lengte van 2,43 meter. Maar deze man vroeg mij even navraag te doen of het nu om een gewone RJ 11 ging, of over een cat 5 E, waarvan hij voor 95% zeker was...

Toen de KPN gebeld met de hele simpele vraag: "Welke kabels hebben jullie bij de experia box geleverd?" Na aanleiding van die vraag heb ik 7 mensen gesproken tot en met iemand die zei dat hij systeembeheerder was...

Deze laatste systeembeheerder wist mij alleen te vertellen dat het geen RJ11 en geen RJ45 kabel was. Maar op mijn tegenvraag, of het dan wel een 4 aderige cat 5 E kabel was? kreeg ik een ontwijkend antwoord...

Iemand van jullie die het antwoord wel weet?

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja...

En 4 aderige cat 5 E kabel kan 1 GB/s aan en een RJ11, of RJ 45 kabel maar respectievelijk 9 en 11 MB/s. En ik wil dus gewoon die 20 MB/s krijgen die ze zeggen te leveren...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag was best simpel aan de KPN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... Maar als ik naar een Mercedes dealer ga en ik vraag of er in de GD 500 CDI een 5 liter diesel motor ligt. Dan kunnen ze me er ook nog bij vertellen met welke onderdelen die in elkaar zit... Maar goed... Het is en blijft KPN he...

Het beste antwoord

Ik geef je even een linkje naar een experiabox-forum. Wie weet weet iemand daar het antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Even voor de goede orde:
RJ11 en RJ45 zijn type connectoren. Deze hebben niets met de kabel te maken.

Ik denk dat je te technisch bent voor de meesten. De meesten weten niet wat een cat-kabel is.
Vraag naar een netwerkkabel speciaal voor 1GB netwerken.
Deze kabels kan je ook bij handyman, dynabyte of gamma halen.

Als ze niet weten wat ze leveren, moet je doordrammen. Zeg maar: dan kijk (of laat je kijken) in een doos en zeg je wat erin zit.
Laat ze het maar uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Handyman in dit stomme gat leverd het in ieder geval niet. Probleem is dat de 4 aderige cat 5 E weinig tot niets zegt bij de mensen die ze verkopen. De meeste weten wel wat een cat 5 E kabel is. Maar die is 5, of 6 aderig en bestemd voor de brede stekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus niet het netwerkkabel die je zoekt, Een telefoonkabel dan? Netwerkkabel is altijd 8 aders. Voor 1Gb/s netwerk is zijn dit dikkere aders en afscherming. Waartussen komt de kabel.
Niet van de Experia naar de PC, want dat is netwerkkabel.
1) van KPN instrapunt (waar die de woning in komt) -> Experia?
2) van Experia naar analoge telefoontoestellen? Voor beide is een normale telefoonkabel nodig. Deze is 2-4 aderig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat gewoonlijk gewoon op de kabel, in heel kleine lettertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de productcode van de kabel zelf. Niet van het product dus inclusief connectors wat de toepassing is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Netwerkkabel heeft een RJ45 stekker (8-aderig) en een telefoonkabel heeft een RJ11 stekker. (4 aderig). Een RJ11 stekker past in een RJ45 poort. Voor de verbinding met de router is elke CAT5 kabel in orde (of 4 of 8 aderig maar niets uit). Voor de verbinding van je router naar het instrapunt is een telefoonkabel beter en voldoende (een netwerkkabel werkt meestal ook).
op elke netwerkkabel staat informatie met daarop het type kabel,de temperatuurrange en het voltage samen met produktiegegevens,die kun je zelf aflezen,je kunt ook een 8 aderige cat 5 e kabel gebruiken,die is gangbaarder en net zo geschikt om een 1Gb netwerk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit staat er niet op. De kabel is blanco...
Voor 1gb heb je alle acht aders nodig, vier paren.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correct!
20Mbit/s ligt ver onder de maximale capaciteit van een normale category 5 kabel. Bovendien hoort een cat. 5 kabel ook gewoon Gigabit Ethernet (1000BaseT) aan te kunnen.

Cat. 5e is een verbetering op de cat. 5 specificatie, maar beide kabels gebruiken alle acht aders die dan aan beide zijden zijn aangesloten op een zogenoemde RJ-45 plug. De RJ-11 is een smallere versie van deze plug uit de RJ (Registered Jack) serie. Die RJ-11 wordt hoofdzakelijk gebruikt bij telefoontoestellen en de daarbij behorende aansluitingen.

Het gaat hier voorzover ik kan beoordelen om ADSL2+ internet van KPN. Dat wordt aan huis geleverd via het zogenoemde IS/RA-punt (infrastructuur randapparatuur), dat is het punt waar de telefoonlijn je huis binnenkomt, bijvoorbeeld in de meterkast. Het signaal wordt daar aangelever op een aderpaar (twee wat dikkere draden dus), terwijl een normale IS/RA punt beschikt over twee aderparen.

Op het IS/RA-punt komt je internet op volle snelheid binnen en zal het, meestal via een bepaalde extra aansluitdoos of splitter worden doorgevoerd naar je modem. (de Experiabox is het modem). De verbinding naar het modem toe, vanaf het IS/RA-punt zal standaard met een zo kort mogelijk stukje kabel plaats dienen te vinden. Dit type kabel is overigens wel een stukje telefoonkabel met twee RJ-11 aansluitingen.

KPN adviseert zelf in de handleiding (zie link) om Cat. 5 TP (twisted pair) kabel te gebruiken). Dat is een beetje een misleidende situatie omdat alle cat. 3, 4, 5, 6, 7 enzovoort kabels twisted pair kabels zijn. Dit stukje uit de handleiding zou herschreven kunnen worden. Je hebt weliswaar telefoonkabel nodig, maar bijkomstig probleem is dat een kabel van 40 meter echt niet gaat werken van het IS/RA naar het modem, dat levert een onwerkbare ruis op, waardoor het signaal onbruikbaar zal zijn voor het modem.

Als je de box dan dus op het IS/RA hebt aangesloten met de splitter en er zit slechts een minimale kabellengte (laten we gemakshalve zeggen minder dan 1 meter) tussen IS/RA en modem, dan is er nog een mogelijke zwakke plek ten aanzien van verbindingssnelheid en dat is de LAN-kabel (ethernet) tussen de experiabox (modem) en de PC. Deze dient uiteraard cat. 5 te zijn, maar ik betwijfel of er nog cat. 3 wordt geleverd en zoals gezegd 5 is voldoende.

Zie ook reactie hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wegens ruimtegebrek, hier het slot van mijn antwoord: Nog even voor alle duidelijkheid en ter samenvatting. Een Cat. 5e kabel is niet uitgerust met RJ-11 stekkers en inderdaad KPN maakt er zelf een zooitje van door zelfs in de handleiding verwarrende en onjuiste dingen te zetten, maar als je volgens de handleiding hebt aangesloten en verder in acht neemt wat ik hier schrijf dan is er geen probleem met snelheid. Wel raar dat KPN medewerkers dit niet kunnen uitleggen / nagaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg in de vraagstelling alleen wat mij gezegd is. Maar het gaat echt om een 4 aderige cat 5 e kabel met een RJ-11. En los van de normale cat 5 e kabel zijn alle overige kabels blanco... En die 4 aderige cat 5 e kabel is gewoon te krijgen...