Is het ethisch verantwoord om op een website waar mensen een soortgenoot kunnen vinden om "fake" profielen aan te maken zodat het niet leeg lijkt?

Als beheerder van de website maak je dan die fake profielen aan.

En dan wel met als doel de profielen één voor één te verwijderen per keer dat er een echt profiel wordt aangemaakt door een bezoeker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat je mensen erg belazert op deze manier. Bovendien wreekt zich dat op den duur.

Het beste antwoord

Hm.. Dit is op het randje zou ik zeggen. Persoonlijk.. Ik doe het zelf niet. Nadeel is wel: Een lege site is meestal een site die niet snel gebruikers trekt.

Als je een specifieke site maakt zoals deze, dan ken je waarschijnlijk al wel een paar personen voor wie de website interessant kan zijn. Kan je die niet benaderen om lid te worden? Op GV is men begonnen met een groepje test-gebruikers. Als je datzelfde nou op jouw site doet: Groot aankondigen bij kennissen die in de doelgroep vallen dat je testers nodig hebt, en wellicht hetzelfde op een paar nieuwsgroepen? Dan heb je mensen die wat langer blijven hangen, en je site krijgt meteen wat leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uiteraard niet, bovendien als je foto's gebruikt zonder toestemming van die persoon ben je strafbaar.

Vind het al een vreemde vraag dat dit in je gedachte opkomt, voor als de vraag voor jou eigen site zou zijn. Dan heb je nog heel veel te leren als webmaster.

Bovendien zijn er genoeg profielen sites, dus de kans van overleven acht ik zeer klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nichemarkt blijft altijd bestaan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niche is een bepaalde doolgroep, bijvoorbeeld: jongeren, gay etc
Ik heb geen ethiek gestudeerd, maar dit komt mij wel voor als de gemakkelijkste weg. Ik denk, dat dit alleen in het allereerste begin helpt, om aandacht te trekken. Mocht dit te lang doorgaan, dan zul je jezelf tegenkomen op klachtensites, waar nog vele jaren later over jouw slechte site gesproken wordt. Mensen klagen graag, zeker over bedrog.
Ik hoop dus, dat je wat creativiteit zult inzetten om met een betere oplossing te komen.

Toegevoegd na 6 uur:
Aan je antwoorden merk ik, dat er nog meer iets niet klopt.
Jouw site moet je zien als een product of een dienst. Jouw klanten bepalen of jouw product een succes wordt. Dus, ergo, derhalve: richt je op je klanten!!!
Het is belangrijk dat je empathie met je klanten hebt. Maar zolang jij jezelf in het centrum zet, als een narcist dus, en niet je klanten, zal jouw product niet aanslaan. Echt niet. En knoop dit in je oren.