Moet je toestemming vragen aan een artiest voor bij een filmpje op youtube?

ik vind een liedje mooi, wil er mooie plaatjes bij zetten, mag dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Bij youtube is bekend wat wel en niet mag
maar ze zullen pas iets verwijderen als ze daar een melding over krijgen.
volgens mij hebben ze ook wel bepaalde software die de inhoudt van je filmpje kan lezen
dus ook de muziek sommige platenmaatschappijen hebben een behoorlijk strak beleid
meestal heeft het geen echte gevolgen dan alleen het filmpje dat wordt weggehaald
of zelf dat er een melding komt dat de muziek ge copyright is en dus wordt je muziek dan gemute
er staat genoeg video's op youtube over dit onderwerp
capthavoc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeft in principe niet, het ergste wat kan gebeuren is dat jouw filmpje offline wordt gehaald, maar dit zijn echt uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je moet dat niet vragen aan die artist, als je een filmpje op youtube zet en hij word geblockeerd kan je een mailtje sturen naar een youtube service dat je geen misbruik er zal maken, ook staat er op youtube een filmpje hoe je dit kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je inderdaad altijd. De artiest heeft namelijk wettelijk recht op publicatie. Jij niet. Pas als jij toestemming hebt om eea publieklijk te maken, mag je dat doen.

Of je nu wel of niet op de vingers getikt wordt door youtube danwel buma stemra is weer een ander verhaal. Officieel mag je eea niet zomaar op het web zetten zonder toestemming. Die toestemming kan overigens ook indirect: De artiest kan eea in het publieke domein vrijgegeven hebben. Zoals je ziet met bv veel foto's op wikipedia; Daar staat precies bij waar het voor gebruikt mag worden.