Hoe werken die tiny urls? Je kan tegenwoordig makkelijk van enorme lange urls hele simple "tiny urls" maken. Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
19K

Antwoorden (6)

Je kan bevoorbeeld op http://bit.ly jouw web adres ingeven. Deze maakt dan voor jou een link aan in hun database. Dus als jij daar bijvoorbeeld www.goeievraag.nl invult dan krijg je van hun een nieuwe link bijvoorbeeld bit.ly/Dc34FF

Als mensen dan die link openen zoekt de database van bit.ly op waar die naar verwijst en linkt je door. Zie de bron voor meer info en je hebt erg veel van dit soort websites.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn diverse sites die URL's kunnen verkorten.

Hoe werkt dat:
1. Jij voert een lange URL in.
2a. De site kiest het eerste korte URL dat binnen die site nog vrij is,
of
2b. De site laat jou zelf een korte URL kiezen.
3. De site slaat de korte URL én de lange URL op in een database.

Of het 2a of 2b is, hangt af van de site die je gebruikt.

Als iemand nu de korte URL intypt, komt die persoon uit op de site waarmee jij die korte URL hebt gemaakt. Die site doet dan het volgende:

4. De site kijkt naar de korte URL die is ingetypt / waarop is geklikt.
5. De site zoekt die korte URL op in zijn database.
6. In diezelfde database staat de oorspronkelijke, lange URL die aan die korte URL is gekoppeld.
7. De site verwijst de browser door naar de oorspronkelijke, lange URL.

Sommige sites doen stap 7 expliciet - de gebruiker ziet dan de URL in de adresbalk veranderen in de lange URL. Andere sites doen stap 7 impliciet - ze sturen de gebruiker "heimelijk" door, dus in de adresblak van de browser blijft de korte URL zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel veel sites waar dat mogelijk is, zie link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dc34FF

is een hexadecimaal getal en geeft eenvoudig de index weer uit hun database waar de tekststring van jouw URL staat.

DC34FF wil zeggen dat je de 14.431.487-ste index hebt.
Als iedereen met een URL dit zou doen heb je al snel geen 'tiny ' url meer:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TinyURL heeft een groot nadeel: je verliest SEO effecten.
Als je op een site een link plaatst, bijvoorbeeld http://www.backpackeninaustralie.nl, dan ziet google dat, en dan denkt google "Hey, www.backpackeninaustralie.nl is een interessante site".
Als die link op meer pagina's voor komt, wordt google helemaal blij en scoor je hoog in de search engines.

Als je de link echter ombouwt in een tinyurl... dan denkt google niet "Hey, www.backpackeninaustralie.nl is interessant", maar "Hey, tinyurl is interessant".

Door gebruik te maken van tinyurl geef je dus je eigen pagerank aan een ander. Indien mogelijk zou ik het dus niet gebruiken: niet voor je eigen site, maar ook niet voor die van anderen (kom op, een linkje naar iemands site is toch redelijk gezien al de moeite die hij/zij in die site stopt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan op verschillende sites, zelf gebruik ik www.tinyurl.com. Wel Engels, maar dat zijn de meeste sites denk ik.
Op www.tinyurl.com voer je in het eerste veld de URL in (bv. http://s5.travian.nl/spieler.php?uid=1360) en in het tweede veld (optioneel) de URL die je ervan wilt maken, dus http://tinyurl.com/... (bijv. http://tinyurl.com/travianprofiel). Dan klik je op Make TinyURL en je bent klaar.