Als je een proxy ingesteld hebt en strafbare dingen doet, wie is er dan schuldig?

De eigenaar van de proxy server, jij, of allebei?

Ik neem aan dat eerst de eigenaar van die proxy server aangekeken wordt omdat het onder zijn IP-adres gebeurt.

Maar ik neem ook aan dat hij kan zien wie zijn proxy gebruikt (of niet?). En dat ze er dan achter komen wie daadwerkelijk iets gedaan heeft.

Dus hoe gaat dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Schuldig is degene die schuldig is.

voorbeeld: je rijdt op een snelweg, veroorzaakt een ongeluk. Dan ben jij schuldig aan het veroorzaken van dat ongeluk, niet de eigenaar van de weg.

Niet je Inernetprovider begaat de fout, maar jij.
Niet de eigenaar/beheerder van de proxyserver, maar jij.

Dus ook al zal de beheerder van de proxyserver als eerste worden aangesproken, dat neemt niet weg dat de gebruiker die de strafbare feiten heeft gepleegd daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden en eventueel vervolgd.
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

jij bent altijd verantwoordelijk voor hetgeen dat je doet.het kan zijn dat je host in bepaalde gevallen ook schuldig kan zijn want technisch gesproken moet hij eerst controleren voor hij wat openbaar maakt maar dat gaat niet zomaar vanwege privacy. eenzelfde iets heb je ook met tv-programma's. het is voor n host wel mogelijk om de verantwoording te nemen door zijn client te beschermen maar dat wordt juridisch allemaal lastig. kijk bv naar wikileaks-gebeuren.