Hoe worden speciale kosten voor gebruik van bepaalde internet-sites berekend?

Voor heel veel zaken geldt dat er een melding of waarschuwing op staat waardoor je weet dat de site niet kosteloos is. Is het mogelijk dat deze zonder je medeweten berekend worden als je wordt door gelinkt naar bepaalde sites? Van porno-sites is het bekend, maar hoe kan je dat controleren behalve via een afrekening?

OPM. Het is me nog niet overkomen, maar ik zie het soms staan en daarom kwam deze vraag bij me op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
2.7K

Antwoorden (3)

Je kan niet zomaar geld uitgeven op het web zonder het door te hebben. Ook bij porno sites moet je apart geld betalen voor de betaalde delen van de site.

Dus voor je geld uitgeeft zal je eerst aan moeten geven dat je dit wilt, en hoe je moet betalen.

Welke site specifiek heb je nu in gedachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan niet zomaar. Jij bent nooit zomaar te traceren door de site.

Stel je voor dat je in een school aan de computer zit, of in een internetcafé.

Zomaar geld innen, ongemerkt, is dus fundamenteel onmogelijk.

Wat wel kan, is dat je eerst via je kredietkaart of via iDeal moet betalen. De site verifieert of de betaling binnen is; pas dan word je doorgeleid naar de betaalde pagina's.

Een andere manier is via een 0900-nummer. wieowie.nl werkt op die manier. Je moet dan een 0900-nummer bellen, tegen bepaalde kosten natuurlijk. Via dat nummer krijg je een code te horen, die je op de site moet intypen om de betaalde pagina's te ontsluiten. De site krijgt haar geld doordat jij dat 0900-nummer hebt gebeld voor (bijvoorbeeld) € 2,50 per gesprek.

Je moet dus altijd zelf actief iets doen om betaalde pagina's te zien te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon NOOIT je bank- en/of kredietkaartgegevens invullen en ook niet je mobiele nummer. Dan kan er weinig gebeuren.
Tenzij je nog op een inbelmodem werkt - dat zou technisch nog mogelijk kunnen zijn. Dan wordt 't wel tijd voor een ADSL- of kabelabonnement.
Controleer ook of er niet nog steeds zo'n inbelmodem in je PC zit waar nog een telefoonkabel in steekt - want als dat zo is, kan er nog steeds ongemerkt misbruik worden gemaakt middels je telefoonverbinding!