Kan je bij wisseling internetprovider je e-mail adres behouden?

Net zoals je je mobiele telefoonnummer kan behouden bij wisseling van provider? Het feit dat het (volgens mij) nog niet kan weerhoudt mij om te gaan shoppen aan het einde van mijn jaarcontract.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
8.5K

Het beste antwoord

Het door de provider geleverde e-mailadres eindigt met de naam van de provider. Dat kan niet anders. Alle mail die naar watdanook@chello.nl wordt gestuurd, komt op de mailcomputers van chello terecht - zo steekt het Internet nu eenmaal in elkaar.

Ga jij naar ziggo, dan krijg je dus een nieuw adres in de vorm ietsanders@ziggo.nl .

Wil je dat niet, dan moet je nu eenmalig een eigen adres nemen. Dat kan bij Hotmail, Gmail, Yahoo, en nog een paar aanbieders. Vele zijn gratis, soms betaal je iets in ruil voor extra mogelijkheden.

Zo'n soort adres blijft bestaan, ook als jij van provider verandert.

Tenminste - zolang Hotmail, Gmail, Yahoo of waar je ook zit, hun diensten niet stopzetten. Daar moet je dan op vertrouwen.

Vertrouw je dat niet, en/of wil je een meer persoonlijk tintje geven aan je adres, dan kun je zelf een domein kopen. Een domein is dat wat achter de @ staat. Zo'n domein blijft bestaan zolang jij ervoor betaalt. Ook al gaat de tussenpersoon failliet waar je dat domein hebt gekocht, dan blijft je domein geregistreerd, en kun je, zodra de registratieperiode afloopt, dezelfde domeinnaam bij een andere tussenpersoon registreren.

Je domeinnaam is onafhankelijk van je provider en van het e-mailadres dat je provider jou geeft.

Een voorbeeld: je kunt bij een tussenpersoon het domein helemaalvanmij.nl kopen. Zit je nu bij Chello, dan laat je alle e-mail die naar ikke@helemaalvanmij.nl wordt gestuurd, automatisch doorsturen naar watdanook@chello.nl . Stap je over naar Ziggo, dan laat je de e-mail die naar ikke@helemaalvanmij.nl wordt gestuurd, doorsturen naar ietsanders@ziggo.nl .

Zo'n domein kun je kopen bij een heleboel tussenpersonen. Ik laat het aan jou over om er een te kiezen. Om je op weg te helpen: een Nederlands bedrijf is Virtual Dynamix, een goedkoop Amerikaans bedrijf is DirectNic. Zie Bronnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, stel je voor dat je naar chello overgaat terwijl je bij planet zit dan verandert alles achter het apenstaartje sowieso naar chello.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo simpel als wat. Lijkt mij het enige juiste antwoord. Geen woord teveel. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het technisch wel mogelijk is, maar een kwestie van onwil van de maatschappijen. Tot het straks wordt opgelegd door wetgeving dat ze verandering van provider met 'e-mailadresbehoud' moeten toestaan. Ook bij de mobiele telefonie is dat onder druk gebeurd.
Nee, omdat je de naam van de provider gebruikt. Als je daar dus niet meer bij zit, ben je je e-mail meestal kwijt(soms niet).
Dit voorkom je door een 'free mail' te gebruiken zoals hotmail of gmail.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zonnet werd versatel en later weer tele2 en straks misschien weer anders. Dus niet iedere tele2-abonnee heeft tele2 in zijn e-mail adres. Er zijn ook tele2 abonnees met zonnet en versatel in het e-mail adres. Dan zou het (technisch) ook bij een andere maatschappij mogelijk moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Technisch wel, maar 't is moeilijk. Het gaat erom waar het Internet de mail naartoe stuurt. Zie mijn antwoord, elders op deze pagina, voor details. E-mail voor zonnet.nl wordt naar de computers van Zonnet gestuurd. Als Zonnet wordt overgenomen door Versatel, zijn de computers van Zonnet nu van Versatel. Dus komt alle e-mail aan bij het bedrijf waar de abonnee zit. Ga jij naar een ander bedrijf, dan zou Zonnet/Versatel ALLEEN VOOR JOUW ADRES de e-mail moeten doorsturen. Want het Internet levert jouw e-mail bij Zonnet af, omdat er @zonnet.nl in jouw adres staat. Die e-mail komt dus hoe dan ook aan op een computer van Zonnet, en Zonnet zou die mail dan moeten doorsturen naar de provider waar je op dat moment zit. En dat voor elke abonnee die ze ooit hebben gehad en die is vertrokken. En wat als jij van Zonnet naar Ziggo gaat, en dan naar Chello, en dan naar XS4All - dat moet een keer fout lopen. Dus het kan theoretisch wel, maar het wordt een veel te complexe kluwen om dat te gaan doen.
Toen ik van provider wisselde kon ik gewoon mijn info@mijndomeinnaam.nl mee nemen...

Maar zolang daar de naam van de provider staat gaat dit natuurlijk niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je even logisch nadenkt, is het simpel: nee, dat kan niet.
Als je van Amsterdam naar Rotterdam verhuist, kun je je adres toch ook niet behouden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan dus wel, alleen is het te complex, zie reactie van Rotaluclac onder reactie van Essierulez.
Nee. Hoewel, ik heb 10 jaar geleden Chello de deur uit gedaan, en gebruik mijn Chello mailadres nog steeds.
Maar dat komt door die knoeiers bij Chello.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zal vragen of mijn collegae beginnen met opschonen, thanks voor de tip.
AWM
14 jaar geleden
Oké. En zeg maar dat het knoeiers zijn. Namens mij.
Als eerder vermeld kun je een gmail account nemen.

Het handige daarvan is dat je in dat account, als een soort mail-programma dus, al je andere email accounts kunt opnemen.

Al je post bij elkaar! Van je prive, je werk, je provider, alles.

Met mogelijkheden van labels zodat je ze niet door elkaar haalt. En als je antwoord op die mail, dan denkt de ontvanger dat je je dat betreffende account gebruikt waar het heen werd gestuurd.
En, je gmail kun je OVERAL bij...bij AL je mailaccounts dus.
Is ideaal.

Ik gebruik op mijn thuis PC niet eens meer een mailprogramma, alleen en uitsluitend gmail, omdat het zoveel meer functionaliteit bied dan wel programma dan ook.

Maar als je dat toch wilt kan dat ook, je gmail uitlezen met POP, je eigen mailprogramma. Dan blijft thuis alles hetzelfde maar kun je elders (op je werk, bij je oma, in een internetcafe) via gmail WEL AL je mail bekijken. Ook alle mail in het archief. Als je maar wel goed weer uitlogt:) dan is het echt heel veilig.