Wat stelt Facebook eigenlijk voor?

Ja, ik weet wel wat het is, maar waarom heeft de oprichter daarmee een vermogen van 13,5 miljard dollar, waarom is Facebook zelf 50 miljard dollar waard en waarom zijn er 1700 werknemers nodig?

Echt ontzettend veel vind ik Facebook nou ook weer niet voorstellen, ik sta alleen versteld van het aantal gebruikers dat er wereldwijd gebruik van maakt (en die bedragen hierboven).

Je hebt gewoon kort samengevat een profiel waar je foto's, video's en informatie op kan zetten, waar je spelletjes kunt spelen, en dat je pagina's kunt aanmaken voor een fanclub ofzo of voor iets anders.

Waar worden ze nou rijk van dan? Van die advertenties?

En dan las ik dat er investeringen gedaan worden, maar waarom zou iemand er geld in steken? Wat heeft die eraan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

De geschatte waarde van Facebook wordt gebaseerd op het feit dat Goldman Sachs voor 500 miljoen dollar een belang van 1% in het bedrijf krijgt.

Sommige industrie-experts (zie oa bron) stellen dat het hier een hype betreft en dat op de lange termijn de waarde van Facebook zal afnemen, omdat het een vergankelijk iets is; voor hetzelfde geld stapt de gehele community volgend jaar over op een andere website.

Advertenties zijn inderdaad een grote inkomstenbron. Advertenties kunnen namelijk ge-target worden op gebruikerseigenschappen (bijvoorbeeld voorkeuren of woonplaats). Facebook heeft een gigantische hoeveelheid data van haar gebruikers die heel interessant is adverteerders. Overigens mag Facebook, in verband met de privacywetten, niet alle informatie over haar gebruikers aan derden geven/verkopen.

Investeringen worden gedaan omdat het product populair is en daarnaast kan het voor speculanten ook interessant zijn om aandelen op te kopen en vervolgens voor een hogere prijs te verkopen.
In jouw ogen stelt Facebook wellicht niet veel voor, maar voor miljoenen andere consumenten is de website een prominent tijdverdrijf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging:
De kracht van een social media-platform zoals Facebook is onder andere het feit dat consumenten gestimuleerd worden om het te gebruiken omdat diens sociale contacten dat ook doen.
Het gaat dus niet zozeer om Facebook, maar om jouw sociale contact (in stand houden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder de huidige dagwaarde, doe er je voordeel mee.

De geschatte waarde van www.facebook.com is € 15.235.800.000,00. Dit is onder andere gebaseerd op 2.147.483.647 paginaweergaves per dag, waardoor we schatten dat het domein € 617.942.505,83 per maand oplevert aan advertentieinkomsten. De website is gehost in Sycamore, United States door Facebook en heeft een Google Pagerank van 10. Deze informatie is voor het laatst bijgewerkt op 09 maart 2011 om 13:05.