Is Wikipedia betrouwbaar?

Want iedereen kan er zomaar informatie opzetten, zelfs zonder een account aan te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
6.3K

Het beste antwoord

Nee, wikipedia is niet betrouwbaar. Maar wel betrouwbaar genoeg voor algemeen gebruik. Er zijn maar weinig specifieke gevallen te noemen, waar het onverstandig is om op de informatie af te gaan die wikipedia geeft. Misschien is het goed om bij informatie die je nodig hebt bij belangrijke beslissingen, een 2e of 3e bron te raadplegen. Maar dat geldt eigenlijk niet alleen voor wikipedia, maar voor het hele internet. Het internet staat vol met onzin, maar de meeste internetters weten dat wel, dus dat is geen probleem.

De kracht van wikipedia is, dat alles wat er wordt opgezet, door heel veel mensen zeer kritisch wordt bekeken. Je kunt er donder op zeggen, dat als ik een artikel schrijf over de maanlanding in 1969, en beweer dat het allemaal fake is geweest, en opgenomen is in een Hollywoodstudio, dat artikel allerlei aantekeningen krijgt en waarschijnlijk ook gewoon in de prullenbak gaat.
Want er zijn veel meer mensen die niet in deze onzin trappen, dan mensen die dit een aardig verhaal vinden.

Kortom, als de groep mensen die de zaken goed controleert groot genoeg is, valt het met de onbetrouwbaarheid wel mee.

Maak je dus geen zorgen over de onbetrouwbaarheid van wikipedia. Zodra je toch twijfelt, raadpleeg je gewoon een 2e bron. Zo is het bijna altijd mogelijk om de juiste informatie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om zeker te weten of de informatie echt is kan je op andere sites kijken of er hetzelfde staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daarvoor zijn weer moderators om wijzigingen te controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet. Dit is informatie die iedereen kan plaatsen. Er staat vaak onzin op. Ook kun je het niet controleren omdat veel andere sites de info van Wikipedia gebruiken. Toch is het een mooi database hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gelezen dat daar onderzoek naar is gedaan.. Een encyclopische website heeft een waarheidspercentage van 93% en Wikipedia 94% dus zou zeker wel betrouwbaar moeten zijn. Het feit dat iedereen er wat kan op zetten maakt het wel minder controleerbaar