Raakt internet vol?

Een jaar geleden heb ik eens een documentaire gezien over het feit dat internet binnen tien jaar vol zou raken. Te vergelijken met een snelweg die steeds drukker wordt omdat steeds meer mensen er gebruik van maken.

Veel mensen in allerlei landen zouden dit weten, maar niemand neemt de verantwoording omdat internet niemands eigendom is.
Is dit werkelijk zo, of zijn er tegen de tijd dat alles vol is en er geen dataverkeer meer mogelijk is, allang weer andere oplossingen? Ik hoor er nl. nooit meer over.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik bedoel niet internetadressen, maar dat de 'lijnen' vol raken, door middel van filmpjes die enorm veel ruimte innemen. etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Het beste antwoord

Volgens mij is het antwoord: ja en nee. Ja natuurlijk zit er een grens aan de huidige capaciteit van het internet, dus inderdaad al die lijnen kunnen vol zitten. Soms merk je dat nu al, bv omdat een site niet bereikbaar is en even later weer wel. Ook zijn er nu al berichten over "fair use" voor bv mobiele telefoon verkeer, dus dat in spits uren het data verkeer (films, streaming audio) wordt afknepen juist om deze verstoppingen te voorkomen. Een dergelijke discussie vindt ook al plaats over het gewone internet, dus dat bepaalde content voorrang krijgt boven de andere.
En Nee: om dit op te lossen zullen ze meer servers en grotere netwerken aanleggen, vergelijkbaar met uitbreidingen van (snel)wegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Internet kan niet vol raken, wel kunnen IP adressen opraken maar daarom is er al IPv6 gemaakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internet raakt nooit vol.

Wel zijn binnenkort de IP protocol versie 4 adressen 'op', maar versie 6 is al in de lucht levert 32miljoen keer zo veel adressen.

Wel kunnen verbindingen trager worden, maar dan trekken de providers gewoon weer wat nieuwe glasvezelkabels (en verhogen de prijzen om dat terug te verdienen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internet kan niet op geraken alleen de internetadressen die nu al op zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internet raakt niet vol, er worden steeds meer kabels en servers aangelegd waardoor de capaciteit ook steeds groter wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op de adressen is gegeven, hiervoor is een oplossing gevonden middels IPv6, hierdoor raken de adressen de komende tijd niet op..

De ‘lijnen’ die jij noemt zijn ook bijna niet vol te krijgen. Er worden meer servers gebruikt en met hogere capaciteiten. Hierdoor zal internet dus niet vol raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vol zal het internet niet raken, omdat je altijd meer ruimte kunt creëren. Maar het komt wel steeds voller te staan met allerhande onzin.

Zouden zoekmachines niet zo goed hun werk doen en voortdurend verbeterd worden, dan zou je op een gegeven moment op een punt kunnen komen dat het internet bomvol staat en de informatie die je zoekt vast nog wel ergens is, maar met geen mogelijkheid meer gevonden kan worden. Dan bestaat het nog wel en is het nog lang niet vol, maar je hebt er niks meer aan.

Als een enorme bibliotheek met 8 zalen waarvan er in 6 of 7 grote stapels boeken liggen zonder enige volgorde of verband. Leuk van die twee lege zalen, maar je hebt er niks meer aan, want het boek dat je zoekt kun je toch niet meer vinden.

Ik durf niet te zeggen dat we dag punt nooit zullen bereiken.