Hoi, heb sinds kort draadloos internet. Hoe kan ik beveiliging regelen?

Via Wlan heb ik sinds kort draadloos internet. Ik merk dat de buurt meeprofiteert. Ik wil met een persoon (die heeft een Imac) samendoen. Kan iemand mij stap-voor-stap (ben niet zo technisch) uitleggen hoe ik te werk moet gaan om de zaak te beveiligen? Ik moet er dus met mij PC en mijn buur met een Mac gebruik van kunnen maken. Wie kan in eenvoudige leken taal uitleg geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Het is eenvoudig in te stellen.
Hetgeen je moet doen is 2 vormen beveiliging toepassen :

- WEP2 beveiliging
- MAC address

De sleutel van de WEP geef je aan je buurman. Hij moet zijn MAC address geven zodat je die in de 'allowed hosts' kan toevoegen.

Meer info op de bron :

Toegevoegd na 1 minuut:
De conclusie van de bron :

- WPA encryptie
- MAC filtering
- SSID broadcast uit zetten
- sterk router wachtwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als toevoeging aan het bovenstaande wil ik nog even melden dat je dit mogelijk (afhankelijk van je router) het beste via de webinterface in kunt stellen.

Ga via Start naar Uitvoeren, tik "CMD" (zonder de " ) en druk op enter. Een zwart venster verschijnt, tik hier "IPCONFIG /ALL" in en druk weer op enter. Er verschijnt een hoop tekst en nummers. Ergens zul je "Gateway" zien staan, met daarachter een nummer. Doorgaans is dit 192.168.1.254 ofzo. Tik dit nummer in het adresveld van je internet browser (Internet explorer/ Firefox) om zo naar de webinterface van je router te gaan.

Waarschijnlijk moet je inloggen en heb je de inlog gegevens, anders even handleiding lezen of zoeken op internet wat deze mogelijk standaard zijn. Wanneer je bent ingelogd op de router kun je je beveiliging handmatig instellen zoals in het stukje hierboven omschreven.
Precies uitleggen waar je moet klikken en wat in te stellen kan ik zo niet daar ik niet weet welk merk en type router je hebt.