Word er gelogen op goeievraag.nl?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelogen?
Om welke reden stel je deze vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een beeld te vormen betreffende betrouwbaarheid. Af en toe heb ik wel eens het idee dat mensen zich beter voordoen dan dit ze werkelijk zijn. Ik zal geen voorbeelden noemen, maar misschien kom je ook wel eens tegenstrijdigheden tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bijvoorbeeld in het antwoord dat ik zelf net gaf, zei ik eerst dat ik er van uitging dat de mensen hun best deden om de vragen goed te beantwoorden en daarna zei ik dat ze ook wel onzinantwoorden gaven om de punten.
Behoorlijk tegenstrijdig, maar geen leugen. Dit heeft iets te maken met het proces van het antwoord geven: Mijn mening werd tijdens het formuleren bijgesteld.

Het beste antwoord

Ha, die Jinx;

Liegen is misschien een zwaar woord, maar ik weet wel voor 100% zeker dat er hier wordt gejokt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

goede morgen,
misschien 'liegen' de mensen niet, maar vaak lees ik wel antwoorden op vragen die ver van de waarheid liggen.
Er zal geen opzet in het spel zijn, maar zodra je een wedstrijdelement verbindt aan een bepaalde aktiviteit (puntenstelsel) nemen sommige deelnemers het minder serieus om eeen goed onderbouwd antwoord te geven en gaat de prestatie preveleren boven de inhoud, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk beantwoord ik de vragen naar eer en geweten. Over de antwoorden van de andere gebruikers kan ik uiteraard niet oordelen. In principe ga ik bij het lezen van de antwoorden er vanuit dat iedereen zijn best doet om de vragen te beantwoorden, maar dat niet altijd alle antwoorden juist zijn. Door de reacties, de duimpjes + en de duimpjes -, mijn eigen kennis van zaken en in geval van twijfel google, kom ik er wel uit welke antwoorden goed zijn.
Omdat het sommige gebruikers echt alleen maar om de punten gaat, worden er wel veel antwoorden gegeven die niets toevoegen of onzin zijn, maar om dit leugens te noemen gaat mij wat ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me af of dat er bewust gelogen word. Er zijn bepaalde onderwerpen die m.b.t. de waarheid in feitte steeds vernieuwd worden door onderzoek. En wanneer er dan twee mensen antwoorden, waar bij de één na het laatste en één na het onderzoek daarvoor verwijst. Is er dan sprake van liegen, of is er dan sprake van niet de hele waarheid vertellen...

En ik kom ze ook wel tegen dat mensen in hun antwoord 'kant noch wal raken'. Maar liegen die mensen dan. Of geven die mensen naar eer en geweten antwoord zoals zij dat ooit geleerd hebben...

Dit zou inhouden dat als iemand niet de hele waarheid wil/kan/mag vertellen dat er dan gelogen word. Dat lijkt me wat ver gezocht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook wel eens last van achterhaalde informatie. +1
Ja zeker, maar niet iedereen zegt dat er dan bij, helaas...
Ik kan polariseren, ik kan karikaturiseren, ik kan eromheen draaien, maar liegen kan ik niet, omdat ik dan een geheugen moet ontwikkelen en ik wil dat niet daarvoor gebruiken... Ik hoef niets te onthouden en ik kan alles zeggen, mezelf tegenspreken, maar liegen doe ik niet... Dat is in je eigen voet schieten, en daar schiet je niets mee op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je haalt met de vraag en toelichting twee begrippen aan. Liegen betekent dat je niet de waarheid vertelt en je daar bewust van bent, dat bewust doet. Tenzij je een pathologische leugenaar bent, maar die afwijking zullen de GV-er waarschijnlijk niet hebben.

Een antwoord dat niet juist is omdat er snel wordt geantwoord berust op een ander principe, namellijk de wens om op zoveel mogelijk vragen te antwoorden. Ook al liggen die vragen buiten je kennisgebied.

Ik probeer zelf altijd een hele serieuze reactie te geven die onderbouwd is en te controleren met bronnen. De bronnen zelf moeten dan ook enigzins betrouwbaar zijn, dus link ik vaak naar wikipedia of kennisnet/kennislink omdat deze sites een bepaalde betrouwbaarheid hebben verdiend. Door op GoedeLink ook zorgvuldig met antwoorden om te gaan kan Goede Vraag ook op een gegeven moment als betrouwbaar worden gezien. De opties om afbeeldingen en meerdere bronnen te gebruiken zijn daarom van zeer grote waarde, terwijl ze ontbreken op andere fora.

Nu worden er op Goede Vraag ook veel persoonlijke vragen gesteld. Daar kan je natuurlijk een eerlijk antwoord opo geven onder het mom van "je bent anoniem". Maar hoe anoniem is anoniem. En hoeveel wil je van jezelf weggeven? Dan toch maar een niet eerlijk atwoord voor een punt? Het zou zo maar kunnen, maar ik denk dat dit niet heel vaak gebeurd. En zo lang je je punten niet kunt inwisselen zullen ze op een gegeven moment er ook minder toe doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja!

Af en toe geef ik een antwoord dat ik volledig uit m'n duim zuig. Om jullie te testen. Even kijken of jullie nog scherp zijn :-)
Doe ik meestal bij vragen, waarvan het antwoord makkelijk is op te zoeken op Google of Wiki. Een soort beloning voor de luiheid van de vragensteller, zeg maar.

En ik ben niet de enige die dat doet, heb ik gemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal antwoord ik eerlijk, zoals ik denk het te weten. Ik probeer mijn antwoorden zo min mogelijk van internet te halen, want dan gaat er een stuk van mijn eigen mening/ervaring verloren.

Bij sommige vragen lieg ik dat het gedrukt staat; bijvoorbeeld als je de vraag (on)bedoeld 'komisch' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zal gelogen worden,
maar ik denk ook dat er mensen zijn die serieus bezig zijn,
en niet voor de lol een antwoord geven want dat zal mij teleurstellen.