Hoe lang zal het duren voor we een Google Maps in real-time hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bedoel je precies met google maps in real-time?

Antwoorden (9)

Duizend jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das lang. Waarom denk je dat? Er zijn (militaire) satelietten die rechtstreeks beelden naar aarde sturen. Deze beelden hebben een oplossend vermogen van 1 meter (of zelfs beter heb ik gelezen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Er zijn (militaire) satelietten die rechtstreeks beelden naar aarde sturen."
Ja maar dat is dan specifiek op één punt gericht! En je heb 't dan over gigantisch dure camera's. En dan heb je nog zaken zoals 'nationale veiligheid', spionage, misbruik, etc. etc.
Stel je voor dat je 7 miljard mensen zou moeten bedienen. Dan heb je dus ook 7 miljard camera's nodig! En dat dan nog meerdere malen, omdat één camera niet de hele aarde kan zien. En dan nog: je reactie lijkt meer uit te gaan van het kunnen bedienen van één camera en 't resultaat daarvan direct te kunnen zien. Maar het beeld van de hele aarde kan niet realtime worden opgebouwd m.b.v. slechts één camera. En dan moet 't ook nog allemaal betaalbaar zijn, en moeten we inmiddels enorme uiterst robuuste veegnetten in de ruimte hebben geplaatst die de ruimte rondom de aarde van alle puin verlossen (want er zwerft gigantisch veel puin rond onze aarde - een groot en reëel gevaar voor alle sattelieten: en dat gevaar wordt exponentieel groter naarmate er meer sattelieten zijn: door een kettingreactie van één botsing kunnen alle sattelieten uiteindelijk stuk gaan door talloze botsingen (domino-effect)). Als denkt dat 't over 10 jaar kan, zoals MallePietje, dan ben je inderdaad hardstikke mal. Sorry, maar het is zo.
ik denk dat de techniek er al is voor sommigen , maar voordat wij het krijgen duurt nog een jaar of 10 denk ik
onze computers moeten het ook aan kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Spijt me dat ik 't zeg - maar 10 jaar is echt dikke onzin. Volstrekt onmogelijk.
Ik weet niet of dat gaat gebeuren, je hebt dan totaal geen privacy meer. Iemand kan je dan via de pc zo volgen waar je naar toe gaat..

Toegevoegd na 51 seconden:
Wordt ook gigantisch veel dataverkeer, en hoeveel satellieten heb je wel niet nodig?
Kimath
13 jaar geleden
Nooit, dat is tegen de privacy wet. Op google earth/maps worden nu al de mensen die er in staan geblurbd en dat zou nooit kunnen als het in real time werd gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel, heel lang.

Dat zou willen zeggen dat we volcontinu hoge resolutie beelden van het hele aardoppervlak zouden moeten hebben, en die ook nog zo goed als kosteloos beschikbaar moeten kunnen stellen. De techniek om een satelliet de ruimte in te krijgen en de beelden naar aarde te krijgen kost nog steeds heel veel geld en data-capaciteit.

Hoge resolutiebeelden komen nog vaak van luchtfotografie en moeten uitgebreid bewerkt worden om ze netjes geografisch 'aan de aarde vast te plakken' (georefereren).

Kijkend naar Nederland zijn er ongeveer 5 bedrijven die zich bezig houden met hoge resolutie luchtfotografie en die proberen om jaarlijks een nieuw totaalbeeld van heel Nederland te leveren. Die bedrijven hebben de grootst mogelijke moeite om dat voor elkaar te krijgen, omdat ze b.v. maar heel beperkt de ruimte krijgen om beelden te maken in het luchtruim rond Schiphol.

En dit zou je dan volcontinu willen?

Efkes doordromen dus nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google maps is een compositie (samensmelting) van duizenden en nog eens duizenden foto's...
Als je dat real time wilt hebben, heb je ook duizenden satellieten nodig (wanneer je wat resolutie wilt overhouden).
De techniek voor real time satelietbeelden is voorhanden maar is slechts beschikbaar voor militaire doeleinden. Hiervoor moet wel een sateliet gericht worden.
Beetje dure grap dus. Zoals eerder gemeld: Privacy zal dit waarschijnlijk voorkomen ...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"duizenden sattelieten"
Er zijn nu al vele honderden sattelieten. Het getal 'duizenden' zal niet eens zozeer het probleem zijn. Maar wat nog kan: gewoon honderden camera's per satteliet (i.p.v. één of een paar). Maar je noemt trouwens geen termijn, zoals waar de vraagsteller om vraagt.
dat komt er naar mijn mening niet. naast dat het niet kan vanwege allerlei privacywetten. is het ook te duur.
er moeten teveel satellieten de lucht in, om zo'n service aan iedereen die maar wil te geven. en daarbij moet ook je computer goed genoeg zijn.
de techniek bestaat al, maar het is gewoon te onhandig, en tja waarvoor zou de 'gewone' mens dit voor moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is veel belangsteling voor virtualisatie van de aarde voor serious en 'minder serious' gaming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke. ik dacht dat dat wel meeviel.
maar handig om te weten :)
Die tijd is eigenlijk nu al. Kijk naar buienradar. Deze heeft weliswaar niet de resolutie die je zouo willen hebben (namelijk maar 3 km pixels) en wua frequentie is de snelheid niet heel goed (een beeld per kwartier) maar wel wereldwijd beelden van de aarde, compleet dekkend.

Systemen met veel hogere resolutie in tijd en ruimte zullen niet snel komen. De reden hiervoor is dat je voor hogere resolutie uitkomt op veel betere lensen om het te doen zoals de meteo sattelieten het doen (Op een plaats boven de aarde 'stil' hangen) of je moet het doen zoals de hoge resolutie spycams het doen (heel snel rondjes om de aarde draaien en in stroken van 30 of 100km de aarde 'scannen') maar dan heb je veel meer sattelieten nodig. Beide kosten bergen met geld, en de noodzaak is er niet voor.

Voor alle commerciele applicaties zijn er betere systemen. Het leger heeft toegang tot de besturing van de HR camera's en kan zo bepaalde plekken op de aarde gericht bekijken, buiten de standaard banen van de satteliet. Voor landbouw wordt er hard getrokken aan onbemande systemen die op een paar honder meter hoogte vliegen, en kosten efficient een bepaald landbouwdistrict kunnen monitoren.

Een hoge resolutie 'live videostream' van de gehele wereld zal er wel nooit komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is mogelijk en het vraagt dat er overal camera's staan die in een netwerk samen komen. Ik denk dat het probleem echter de bescherming van de privacy wordt. En terecht. De vraag is ook welke belang het dient om de hele wereld voor iedereen zichtbaar te maken. Het is wat mij betreft ook een nutteloze constructie.