Is SSD (veel) beter dan HDD, of niet?

Ik heb er weinig verstand van, maar bij desktop's gaat het
af en toe over HDD of SSD.
Is SSD (veel) beter dan HDD, of niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Hardware
15.2K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
heb een pc met een mechanische en een sdd hardeschijf (2 dus)
en de ssd laadt een spel als quake champions ongeveer 3x-4x sneller in
is een groot verschil vergelijk 1 minuut wachttijd met 3 of 4 bij
3 of 4 minuten wordt het elke x zeer storend de wachttyd.
(steam spellen kunnen verplaatst worden tussen harde schijven)

Antwoorden (1)

SSD is een stuk sneller dan een HDD. Dit omdat een SSD een soort geheugensdisk is (vergelijkbaar met een USB stick, gemakkelijk gezegd). Een HDD is heeft echt een schijf die ronddraait.

Behalve snelheid zijn er nog andere voordelen, een SSD verbruikt minder stroom en slijt ook minder snel. Daarbij ook een stuk stiller. Dus een SDD heeft zeker een aantal voordelen.

Een nadeel is wel dat SSD duurder is. Daardoor heb je vaak minder Gb's voor het hetzelfde geldt.

Ik persoonlijk kies wanneer het kan altijd voor SSD.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Helder samengevat.
Versleten SSD’s kunnen data verliezen als ze geen stroom meer krijgen. Meestal pas na een jaar (indien opgeslagen bij 30° C) tot twee jaar (bij 25° C). Bij nieuwe schijven duurt het langer. Daarom zijn SSD’s volgens Wikipedia niet geschikt voor archiefopslag. Ik zou dus zelf een computer die op zolder staat veiligheidshalve na een jaar maar weer even aansluiten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=155235
Griffin
3 jaar geleden
"...en slijt ook minder snel. "
Een SSD slijt juist veel sneller.