Wat kun je doen tegen een 'CMOS checksum error or CMOS battery loss occurs' melding?

Deze melding heb ik nu al een tijdje bij het opstarten en telkens als ik de PC aan zet is het een uitdaging. Soms werkt een boot menu, soms ben ik uren bezig met opstarten. Daarom laat ik tegenwoordig de PC vaak aan staan.

Het probleem is volgens mij een keer ontstaan toen ik per ongeluk tijdens het afsluiten de stroom eerder af sloot. Vanochtend wilde het echt niet lukken na bijna 2 uur opstarten. Ik heb de PC open gehad en een kabeltje dat los was opnieuw aangesloten, maar tevergeefs. Tijdens het schrijven van dit bericht startte de pc ineens eindelijk op. (door middel van te booten en na een bios reset, maar kreeg desondanks wel de melding)

Ik durf mijn PC niet meer uit te schakelen. Is hij nog te redden?

3 jaar geleden
in: Hardware
11.9K

Antwoorden (2)

BIOS-instellingen worden niet op de harde schijf opgeslagen. Ze zitten op een chip die de CMOS heet.
Telkens wanneer u wijzigingen aanbrengt in de BIOS-instellingen, uw computer opstart of afsluit, worden die gebeurtenissen naar de CMOS geschreven. Het houdt de gegevens bij om ervoor te zorgen dat alles normaal verloopt de volgende keer dat u de computer opstart. De CMOS blijft aan terwijl de rest van de computer is uitgeschakeld, omdat deze onafhankelijk wordt gevoed door een batterij. Wanneer de computer opstart, leest deze de staat waarin deze zich voor het laatst bevond uit de CMOS. Meestal kan het de informatie lezen en zichzelf zonder problemen herstellen. Een CMOS Checksum-fout treedt op wanneer de computer die informatie niet kan lezen.

Stroomstoten en plotselinge vermogensverliezen kunnen inderdaad de oorzaak zijn. Als een computer geen kans heeft om informatie naar de CMOS te schrijven voordat deze abrupt wordt uitgeschakeld, kan hij moeilijk verdergaan waar hij was gebleven.

Wat kan helpen:
- Download en flash een BIOS-update. Download de update van de website van de fabrikant van het moederbord. Veel moederborden kunnen een update downloaden vanuit het BIOS als ze met een Ethernet-kabel op uw netwerk zijn aangesloten.
- Reset het BIOS. Sommige moederborden hebben een schakelaar op het bord of aan de achterkant van de computer om de BIOS-instellingen te resetten. Als er geen dergelijke schakelaar is, verwijdert u de CMOS-batterij een minuut of twee uit uw systeem. Door het stroomverlies wordt alles in de CMOS gereset.
- Vervang de CMOS-batterij. Als de oorzaak een lege batterij is, heeft u alleen een nieuwe nodig. De CMOS-batterij bevindt zich op het moederbord van de computer. Op desktops is het gemakkelijk te bereiken en wordt het alleen op zijn plaats gehouden met een metalen clip. Op laptops moet u de machine openen om bij het moederbord te komen, en dat kunt u misschien beter aan een professional overlaten.
SimonV
3 jaar geleden
'CMOS checksum error or CMOS battery loss occurs' melding krijg je wanneer de inhoud van de CMOS niet klopt met de inhoud van BIOS ROM, één van de veel voorkomende oorzaken is dat de lithium batterij vervangen moet worden, het batterijtje zorgt dat het CMOS deel onder spanning blijft zodat de instellingen niet 'vervliegen'.

Geen paniek, laat een handige Harry even een nieuw batterijtje plaatsen(zie bron voor aankoop) of laat de handige buurman even checken of het batterijtje überhaupt nog goed op z'n plaats zit.

Als het batterijtje vervangen is, dan is het alleen nog een kwestie om de BIOS instellingen goed te zetten zoals tijd & datum en de volgorde van de opstartschijf en daarna de instellingen bewaren, hierna blijft die geplaagde 'CMOS checksum error' achterwege.

N.B.
Als de PC altijd onder spanning blijft staan(soft-off via knop op de kast) dan zou een simpele bewaaropdracht in de BIOS genoeg moeten zijn om de instellingen opnieuw naar het CMOS te schrijven, echter als de spanning uit het stopcontact wordt verbroken dan zit je weer met die 'CMOS checksum' als het batterijtje dus niet meer goed is. Dus niet alleen resetten, maar ook even de instellingen in de BIOS zoals tijd & datum goed zetten, en dan bewaren kiezen, want anders krijg je weer een andere kwaal met de geldigheid van SSL certificaten op HTTPS websites als datum en tijd niet door Windows automatisch worden opgehaald(NTP)