hoezo crasht mijn pc?

een jaar lang heb ik al last van crashes met mijn pc het is niet het blauwe scherm dat zegt er ging iets fout maar mijn hele scherm klapt er uit en ik kan niks maar dan ook niks meer doen soms zijn het verticale lijnen in verschillende kleuren of gwn een zwart scherm crash het rare is hoe meer games/apps ik heb hoe sneller hij crasht bv bij google of bij een game. vandaag had ik ook nog het probleem dat hij na 20 crashde al ik inlogde heb het opgelost met het veranderen van het wachtwoord. maar wat ik bedoel te zeggen hoe kan het zijn dat mijn pc crasht? ik dacht dat het misschien mijn voeding zou kunnen zijn dat hij te weinig watt heeft heb nu een nieuwe voeding besteld van 600w in plaats van 430w(heb hem nog niet binnen btw) hier komen mijn specs:
Intel Core i5-4440
ASRock H81M-DGS r 2.0
MSI Radeon R9 290 Gaming 4G (deze verbruikt al 250 w)
seagate Barracuda, 1TB
be quiet! Pure Power L7 430W
Samsung 850 Pro 128GB
8 gb ddr3 ram (deze heb ik vervangen voor oude)
en mijn case:Sharkoon tg5 (deze heb ik ook vervangen met oude)
Ik heb het altijd al gehad zelfs voor het vervangen van mijn case en mijn ram
Nou, bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie het weten!
ps vragen zijn ook mogelijk
Mvg Yorick de zinger

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Volledig eruit klappen (dus een totale crash zonder BSOD) wijst er meestal op dat je voeding niet voldoende is.
Als je het zeker wil weten, moet je eens stresstest doen op zowel de CPU als de GPU.
https://www.ct.nl/reviews/powermax-stresstest-voor-je-pc/
Op die manier forceer je een crash (als het je voeding is) "het rare is hoe meer games/apps ik heb hoe sneller hij crasht"
Dat is juist logisch. Hoe meer je trekt van je PC, dus veel en zware apps (3D-games, videoconverter) er staan te draaien hoe hoger de kans op problemen. Waar je ook naar kan kijken is temperaturen. Neem een app als Open Hardware Monitor om alle temperaturen van CPU/GPU etc te testen.
Combineer ook dat weer met de eerdere stresstest(powermax). Dan zie je wat er gebeurt als je eerst niks doet en dan alles aanslingert.
Normale waardes zijn: 30-50 graden in rust. 50-85 graden in stresstest (voor CPU en GPU). Hoger dan 85 moet je gaan kijken wat de fabrikant zegt. Vaak is ~95 graden de limiet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dank je wel LeonardN heb al naar temps gekeken in bios alles op silent mode dan is cpu 50 graden en moederbord 29 heel erg bedankt voor je hulp k laat nog weten als ik hem binnen heb
LeonardN
4 jaar geleden
Temp bios zegt niet zo veel. Beter gebruik je een app die temp meet als je wat doet. Als je in het bios zit doet de pc niks. Dus is het altijd goed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
en trouwens wat ik vergeten was... ik heb de rpm omhoog gegooit en toen crashde hij nog sneller dus waarschijnlijk meer watt (dit is op mijn cpu kooler)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ok LeonardN nu heb ik nog een groter probleem... na 20 seconden crasht hij alweer en hij sloot zichzelf af in safe mode! wat kan ik nog doen ik dacht resetten in bios en dan alleen ff een game downloaden voor de rest niks wat voor advies geef jij...
LeonardN
4 jaar geleden
wanneer komt je voeding?

Antwoorden (1)

Voeding

GPU=250 watt
CPU= ik gok 150 watt
subtot=400 watt

Dan heb je nog ~30 watt over voor de rest van je systeem. Dus ja dat is 95% zeker je voeding die dat niet aankan.
Alles gaat goed zolang je weinig doet qua GPU/CPU hongerige apps.
Maar zodra je GPU vol aan de slag moet en de CPU dan vaak ook is de kans van falen steeds groter.
===
Ik ga er dus vanuit dat je probleem is opgelost als je je nieuwe voeding geinstalleerd hebt.
Zoniet, ga dan stresstesten op CPU en GPU.
Toegevoegd op 11 mei 2019 13:55: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Misschien kan iemand even de min uitleggen?! Misschien heb ik wat gemist.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
bedankt LeonardN ik laat meer weten als ik hem binnen heb duurt nog zon 3 tot 4 dagen