Waarom oververhit mijn laptop?

In de zomervakantie van 2017 kocht ik een gaming laptop (Asus ROG GL552VW). Na een paar maanden begon de prestatie minder te worden en heb ik die laptop naar de mediamarkt gebracht (hier had ik het gekocht). De reden waarom de prestatie naar beneden ging was omdat de processor en de videokaart tussen de 95 en de 101 graden werden. dit was natuurlijk niet de bedoeling.
Toen ik de laptop bij de mediamarkt had gebracht hebben ze alle onderdelen die met de koeling te maken hadden vervangen. Wanneer dat gebeurd was bleek het dat daarmee het moederbord kapot was gegaan. Dit is daarna ook nog vervangen maar het hielp niet, dus kreeg ik een nieuwe laptop: HP OMEN 15-dc0850nd. Nu krijg ik de laatste tijd steeds vaker dat de temperaturen gaan oplopen tijdens het gamen of als ik aan school opdrachten werk (Ik studeer Game Development).
Nu is mijn vraag doe ik misschien iets verkeerd of heb ik heel erg pech met de laptops die ik koop? Ik heb al meerdere maatregelen genomen om de koeling te verbeteren: ik heb mijn laptop nooit op mijn schoot (Alleen op bureau of tafel). Ik heb ook een USB ventilator op de onderkant van mijn laptop gericht (hier zit de lucht inlaat ventilatoren).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem, zo niet ga ik maar weer eens terug naar de mediamarkt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Hardware
2.5K

Antwoorden (3)

Goedenavond, misschien is het een fout in de BIOS van je Windows. Het zou kunnen dat die je ventilatoren niet op de goede snelheid instelt als de laptop zware prestaties moet ondergaan. Je kunt dit bekijken of manueel doen met een Fan controller. Die kun je gewoon op Google downloaden. Moet je even zoeken naar een goede, als je er eentje vind dan instaleer je hem. Vervolgens zet je het vakje wat staat op BIOS Controlled naar Manual. Zet dan de snelheid van de ventilatoren op zijn hoogste. Dit is het enigste wat ik mij kan bedenken. Ik hoop je hierbij genoeg geinformeerd te hebben. Hartelijke groeten, Matyan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aangezien je game development doet, vraag ik me af of je misschien iemand kent die Dezelfde/vergelikbare laptop heeft, en dezelfde ervaring? Misschien het is toch denk ik een kwestie van vergelijken? Ik heb het niet zo op "gaming laptops" persoonlijk. maar als je mede studenten geen problemen hebben? Vergelijk eens wat jij als taken in de achtergrond heb lopen in vergelijking met hun setup. ik vraag me echt af hoeveel tijd je echt heftig gamed. of renderd of meer van dat soort zware taken een software fancontroller en temp check heb je natuurlijk al, de bios opties nakijken is wel een mogelijkheid. SSD's worden minder heet. het kan ook simpelweg zijn dat je gewoon teveel vraagt en dus die "gaming laptops" gewoon weg niet aan je behoefte voldoet en je dus naar desktop moet overstappen. zoals gezegd gaming laptops zijn mijns inziens leuk, maar niet als je ze echt intensief gebruikt, meer een " casual thing" mijn advies is toch kijk naar een goeie gaming desktop die je kan uitbreiden met water koeling ed. en hou die gaming laptop een beetje uit de wind. Het is denk ik vrij moeilijk om te zeggen wanneer een cpu/gpu spiked maar een goeie tempcurve opbouwen over een langere periode kan je misschien helpen iets van de last eraf te halen en te zien wanneer en hoe hij spiked/throttled en een 1050 ti is tegenwoordig niet meer je " van het" misschien net te min voor jouw behoefte, ligt er aan wat je speelt voor games natuurlijk Al snap ik inderdaad niet dat die i7 het niet kan trekken. misschien lower settings en niet altjd maar op ultra gamen ;) en ja meestal is er toch iets minder functionaliteit op laptop cpu's dus mijn advies is toch kijk toch maar uit naar een goeie gaming desktop. voordeel daarvan is gewoon niet te missen qua uitbreid mogelijheden die je met laptop niet hebt,(geen vervangende videocard, beperkte of geen cpu upgrades etc etc). een ander doch dure oplossing kan zijn een externe video card ? als je flexibel wilt zijn, misschien nog wel een hele aardige oplossing.
capthavoc
5 jaar geleden
Hey goede avond ik ben tien maar weet heel veel van computers het kan er aan liggen dat je computer te veel tegelijk open heb staan probeer eens heel veel programma’s te openen dan raakt hij oververhit sluit ze eens allemaal en doe de computer dicht niet uit maar dicht blijf luisteren naar het geluid doe hem weer open en als het goedig dan werkt hij weer