Wat gebeurt er als je scherm UHD is en je videokart ondersteunt fullHD(PC→TV)?

6 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
LeonardN
6 jaar geleden
Welke videokaart heb je?
koraal19
6 jaar geleden
@LeonardN,
NVIDIA GeForce GT 620
LeonardN
6 jaar geleden
Zover ik kan vinden geen 4k/uhd/1.4. Waarschijnlijk HDMI 1.3

Antwoorden (1)

Dan wordt het beeld geüpscaled naar UHD. Je krijgt dus gewoon vol beeld, maar niet in de hoogste resolutie-kwaliteit mogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijna alle apparaten sturen nog geen UHD uit. Ook alle televisie-uitzending worden geüpscaled naar UHD door je TV.
Apparaten die al wel UHD/4k doen zijn:
- Nieuwe videokaarten/pc's/laptop
- Paar nieuwe mediaspelers
- UHD-Blu-rayspelers
Bijna alle andere apparaten sturen 1080p(FHD) of minder uit.

Toegevoegd na 5 minuten:
In principe moet je twee apparaten hebben met een HDMI 1.4(liever 2.0) aansluiting om UHD uit te zenden en te ontvangen.

Toegevoegd na 30 minuten:
In de bron videokaarten met HDMI 2.0 en hoger (2.0a 2.0b) op goedkoopst naar duurst.

Toegevoegd na 35 minuten:
Neem alleen een andere videokaart als je van plan bent 4k films van je TV te spelen.
Mocht je willen gaan gamen vanaf je PC op je TV neem dan een hele goede videokaart (zeker duurder dan 200eu).
Als je enkel beeld wil kan je zo beginnen, het is dan wel maximaal 1080p (misschien een tussenstap hoger als je TV dat accepteert).
LeonardN
6 jaar geleden
koraal19
6 jaar geleden
bedankt voor het antwoord,bij videokart staat niets over 4K maar ik weet wel dat processor van pc(intel core i5 4460) wel 4K upscaling ondesteunt,gezien je antwoord moet er een nieuw videokart die 4K ondersteunt!?
LeonardN
6 jaar geleden
Dat moet niet, maar wel als je 4k zonder upscaling (upscaling wil je niet). Maar even wat anders. Heeft je moederbord een HDMI-uitgang? Misschien is die wel 4k-machtig. Ben je van plan 4k content te draaien van je PC naar TV?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"maar ik weet wel dat processor van pc(intel core i5 4460) wel 4K upscaling ondesteunt" Alleen de K edities van de processor familie heeft een GPU bij zich die 4K kan weergeven.
koraal19
6 jaar geleden
ja, ik wil video en films van pc op tv afspelen en ja pc(ASUS-M52AD) heeft en HDMI en VGA(motherbord) en video kart heeft dat ook en een DVI,maar dan een video kart met DDR3 zoals de pc dat heeft en liefst 3 scherm te glijk aan kunnen (2x fullHD+1x 4K)
koraal19
6 jaar geleden
@Buurmannetje,
https://ark.intel.com/compare/80817
ik lees hier dat :
Max Resolution (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz
LeonardN
6 jaar geleden
"Alleen de K edities van de processor familie heeft een GPU bij zich die 4K kan weergeven."
Flauwekulletjes :D. @koraal
Afhankelijk van je moederbord (niet van je CPU) kan je UHD/4k weergeven via je de HDMI-uitgang van je moederbord. Welk moederbord heb je? Of sluit je PC eens aan via je het mobo, soms werkt dat direct, soms enkel als je je videokaart eruit haalt.
(Dat ligt ook weer aan je mobo of beter gezegd, de chipset.)
koraal19
6 jaar geleden
Moederbord
Fabrikant ASUSTeK COMPUTER INC.
Model M52AD_M12AD (SOCKET 1150)
Versie Rev X.0x
Chipsetfabrikant Intel
Chipsetmodel Haswell
Chipset-herziening 06
Southbridgefabrikant Intel
Southbridge-model H81
Southbridge-herziening C2
----------------------------------------------------------
heb net die HDMI van motherbord aangesloten op een HD tv met HDMI aansluiting maar er komt niets binnen geen beeld ook geen geluid
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Alleen de K edities van de processor familie heeft een GPU bij zich die 4K kan weergeven."
Flauwekulletjes :D." Ik verwoord het misschien een beetje kort door de bocht, maar kijk je op de vergelijking site zoals koraal die voorstelt van intel en je klikt op de het ? bij de resolutie, dan dekt intel zich in door te zeggen dat je max. resolutie afhankelijk is van componenten in je systeem, waar ik 4K kan instellen zijn uitsluitend systemen geweest waar een K editie proc in zit, met een K editie proc komen ook heel veel instellingen erbij in het BIOS die tweaken mogelijk maakt, heb je geen K editie dan heb je die tweaks niet, en dan hangt het er maar net vanaf of je 4K gaat zien of niet, maar meestal niet. Het bovenstaande is puur uit ervaring beweerd. @koraal: "ik lees hier dat :
Max Resolution (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz" Tussen iets lezen en de praktijk zit een wereld van verschil, ten eerste is dit een vreselijke resolutie die vrijwel geen scherm ondersteunt, intel had ook kunnen schrijven 4800x2700 want er is geen scherm die dat fatsoenlijk kan weergeven. Ten tweede moet je niks van die resolutie 3840x2160 verwachten verzorgd door een IGM, want het teared en stottert als de ziekte. Oplossing? Neem een discrete kaart voor dit soort problemen.
LeonardN
6 jaar geleden
Trek je videokaart eruit en oipnieuw proberen (wel de stroom eraf eerst).