Is Intel aansprakelijk voor de hardwarefout op hun chips, en van de gevolgschade?

6 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
LeonardN
6 jaar geleden
+GV Intel wordt nu natuurlijk aangeklaagd, maar het is maar de vraag wat de rechtszaak ons gaat zeggen, laat staan wat jij er als Europees consument straks mee kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, in principe is de ontwerper verantwoordelijk of het bedrijf waar deze ontwerper werkt. Maar de hardwarefout waar het omgaat is zo algemeen, dat het gaat om een denkfout. Dus zeer waarschijnlijk komen ze er onderuit omdat ook de chips van andere fabrikanten dezelfde fout hebben. . Wel zijn ze verantwoordelijk voor de gevolgschade, als ze wisten van deze fout en bewust te laat of niet actie hebben ondernomen om deze schade te voorkomen. Als ze aansprakelijk zijn, dan zijn de andere chip ontwerpers het ook. Het gaat er om was het bekend en hadden ze het kunnen voorkomen.

Het beste antwoord

Ja, Intel is hier aansprakelijk voor.
Of zij dit ook erkennen, is natuurlijk vraag 2.

Intel is in zeker drie zogenoemde class action-rechtszaken aangeklaagd voor de beveiligingslekken Meltdown en Spectre, die in vrijwel alle moderne processors zitten.
Door de kwetsbaarheden kunnen kwaadwillenden toegang krijgen tot het computergeheugen, waarin onder meer wachtwoorden en documenten worden bewaard. Onder meer Intel-chips van sinds 1995 zijn kwetsbaar.
In drie Amerikaanse staten zijn nu class action-rechtszaken tegen Intel gestart. In dergelijke rechtszaken wordt een hele groep gebruikers met dezelfde eis in één keer vertegenwoordigd.

Aanklagers in de staten California, Oregon en Indiana verwijten Intel ten eerste dat de beveiligingslekken in de chips zitten.
De aanklagers vinden daarnaast dat Intel te lang heeft gewacht met het publiekelijk bekend maken van de lekken. De chipmaker werd in juni 2017 voor het eerst door onderzoekers gewaarschuwd voor de kwetsbaarheden, het publiek hoorde er pas deze week over.
De aanklagers zijn ook boos dat de oplossing voor de lekken zou zorgen voor tragere chips. Onderzoekers zeiden eerder dat computers mogelijk 5 tot 30 procent langzamer worden door de lekken te dichten.
Intel zegt echter dat er voor de gemiddelde computergebruiker geen verandering te merken zal zijn. Ook Amazon, Google en Apple stellen geen verslechtering in prestaties te hebben gezien na het doorvoeren van beveiligingsupdates.

Zowel consumenten als bedrijven zullen door Intel gecompenseerd willen worden over kosten die zij dankzij de lekken moeten maken. Daarbij maken bedrijven volgens experts meer kans.

Omdat er nog geen gevallen van misbruik van de lekken bekend zijn, lijken de gevolgen voor de gemiddelde gebruiker vooralsnog klein. Bedrijven zoals als Amazon, Microsoft en Google moeten waarschijnlijk wel kosten maken om de prestaties van hun servers op peil te houden.

Verwacht wordt dat dergelijke bedrijven in het vervolg kortingen op nieuwe Intel-chips zullen eisen als gevolg van de lekken. Ook zal Intel waarschijnlijk meer moeten investeren in de beveiliging van zijn chips.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op 21 november verscheen overigens dit bericht al bij nu.nl:
"Ernstig beveiligingslek treft apparaten met Intel-chips"
https://www.nu.nl/gadgets/5015909/ernstig-beveiligingslek-treft-apparaten-met-intel-chips.html
SimonV
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Zit nog te dubben hoe ik hier aansprakelijk moet lezen. Als uit de rechtszaken blijkt dat Intel niet schuldig wordt bevonden weet ik niet of aansprakelijk nog klopt. Toch is dit wat de vrager zal bedoelen.
Poet
6 jaar geleden
ja dat bedoel ik :)