Is een USB stick veilig?

Is een USB veilig als het op een computer gebruikt wordt met malware? Kan de USB er mee geinfecteerd worden? En valt de data van een USB stick te hacken wanneer hackers in je computer hebben gehackt vanuit hun eigen omgeving?

Toegevoegd na 51 seconden:
Graag ook bronnen of uitleg waarop je jouw antwoord baseert. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Het beste antwoord

De data op een USB-stick is net zo veilig of onveilig als de data op een harde schijf op diezelfde PC. Dus stel dat er malware op draait die de bestanden infecteert of de bestanden gijzelt dan is de data op de USB-stick net zo kwetsbaar als de rest van de data.

Dit is zo omdat er geen extra bescherming is ten opzichte van andere data. Als dat wel het geval was zou iedereen zijn belangrijke data op sticks zetten, of zou de techniek ook op SATA-hardeschijven toegepast worden.

Je veilig wanen door iets op een USB-stick zetten is dus onzin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een USB-stick is niet veiliger dan een ander medium.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Als ik de bestanden verwijder uit mijn USB, zijn die bestanden dan nog terug te sporen door hackers?
LeonardN
6 jaar geleden
Heel lastig en als je zeker wil zijn zou je meerdere keren moeten formatteren of de stick overschrijven.
TurfGraver
6 jaar geleden
Als je de bestanden zelf verwijderd (of de usb stick) kan niemand er meer bij.
Risico met hackers is dan ook meer op een ander gebied.