Dell optiplex gx620 start niet onmiddelijk op, wat is het probleem?

Hallo

ik heb een windows XP op een Dell optiplex GX620. Hij werkt al 15 jaar zonder probleem, maar plots als ik hem wil opstarten, dan gaat het powerlichtje oranje knipperen en na 15 seconden hoor je bij het geknipper ook een getik, na 20 seconden brand het groen lampje (zoals hij normaal doet bij het opstarten), maar "valt" hij uit. Als ik voor de tweede keer druk op de power-toets, dan pas start hij op zonder probleem.

Heeft iemand een idee van wat het probleem hier is?

Groeten

6 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (1)

Dit betekent dat er iets niet goed werkt. Omdat de tweede keer opstarten wel lukt, denk ik dat de voeding de boosdoener is.
Wat je kunt proberen is het werkgeheugen van het moederbord (langwerpig geheugen in sloten op moederbord) los te halen en er opnieuw in te doen. Daarnaast kun je de CMOS-batterij eruit halen (knoopcelbatterij welke er voor zorgt dat de tijd door blijft lopen als de pc niet op netstroom is aangesloten) en er opnieuw instoppen.
Doe dit alles als de stekker uit het stopcontact is.

Als het inderdaad je voeding is, werken deze suggesties niet en zou je kunnen overwegen om een andere voeding in je pc te (laten) zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb nog een derde reden. Heel misschien is de harddisk niet zo best meer en moet die even draaien voordat het wat beter gaat. Hoor je andere geluiden dan vroeger, maak dan snel een back-up van alles wat je niet kwijt wil. (Een back-up is overigens altijd een goed idee.)