Welk medium is het meest betrouwbaar als ik mijn digitale foto's wil bewaren?

Het gaat puur om backup. Kan ik mijn foto's het beste op een harddisk zetten of op een SSD? Welk medium kan ik over 40 jaar nog probleemloos lezen (als ik dan natuurlijk nog een Pc met Sata-poort heb natuurlijk)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
Ritsuka
8 jaar geleden
doe in elk geval meerdere mogelijkheden, mocht er 1 uitvallen dan heb je nog backup
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou Ritsuka's raad opvolgen en voor 2 bewaarplaatsen kiezen.
Zélf zou ik twee losse harddisks kiezen. Tegen de tijd dat die techniek achterhaald wordt, zet je de zaak over naar wat dán de gebruikelijke opslag wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een SSD een periode (jaar of paar jaar) nier meer gebruikt wordt, verliest het data. Met een HDD heb je dat probleem in ieder geval een stuk minder.
dudemeister
8 jaar geleden
neem oa een Flickr account - 1Tb
automatisch opladen op je telefoon aan en geen omkijken meer

Antwoorden (2)

Je kunt over 40 geen enkel huidig medium meer lezen zonder speciale voorzieningen. Je mag er van uitgaan dat deze voor een particulier niet aantrekkelijk zijn (veel te kostbaar).

Je hebt volgens mij twee goede strategieën om te bereiken wat jij wilt bereiken:
1. een losse HD kopen (SSD of HD maakt niet uit) en daar de backup op zetten en iedere paar jaar (of als b.v. de fabrikant aangeeft dat ze uit de handel gaan) een nieuwe kopen en alles daar naartoe kopiëren. Daarmee bereik je dat je altijd een medium hebt waarvoor software is om het te lezen en wat ondersteund wordt door het OS van je PC/LapTop;
2. Opslag capaciteit in de cloud huren. Dan doe je hetzelfde maar laat je de leverancier zorgen voor ondersteunde software en het up to date houden. In 2014 had je voor 2 euro per maand 100 GB Google Drive. Daar moet je een heel eind mee komen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zet het in de cloud als je echt bestanden voor een lange tijd wilt bewaren(wel een bekende service, anders kan deze namelijk zomaar stopgezet worden). Als je liever zelf je bestanden wilt bewaren doe je dit op een HDD, niet een SDD. Wil je zeker weten dat je niks verliest? Gebruik dan tapecassetes, die zijn zeer weerbestendig en vergaan amper.