Mijn C: schijf is altijd 100% in taak beheer wat kan ik eraan doen?

Hallo,
Ik heb mijn laptop nu ruim 2 jaar.
maar de laatste tijd start mijn laptop veel trager op en duurt het lang om programma's te openen.
Zelfs mijn internet browser openen kost mijn laptop al 2 minuten.
ik heb mijn C: schijf al opgeschoond de dingen die niet mee moeten opstarten uit gezet en mijn C: schijf gedefragmenteerd.
dit hielp voor de opstart snelheid.
Ik zag in taak beheer dat mijn harde schijf overigens heel de tijd 100% is ook al staat die gewoon op bureaublad zonder een of ander programma open.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt!

specs laptop:
Intel core i5-4200m CPU 2.50GHz
6 GB RAM
Nvidia Geforce 710m 2 GB
Windows 8.1 64 bits
Harde schijf Toshiba MQ01ABF050

Toegevoegd na 1 minuut:
In Bijlage vind je screenshots van het taak beheer

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
25.9K
SimonV
8 jaar geleden
Zou malware kunnen zijn... Scan je computer dus veiligheidshalve met Malwarebytes (kies gratis versie).
https://www.malwarebytes.org/
en
AdwCleaner
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zal ik proberen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het geprobeerd maar het deed niks de schijf is nog steeds 100%
Maar de mallware is nu wel van me pc af dus toch bedankt voor de reactie
SimonV
8 jaar geleden
Ga naar Start -> Uitvoeren
Type MSCONFIG [Enter]
Kies tab Opstarten
Staat daar iets (onbekends) bij wat het probleem kan verklaren?
Eventueel uit te proberen door tijdelijke af te vinken en opnieuw op te starten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee had dat al gedaan staat niks onbekends tussen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan hardware falen zijn. De HDD is dan door technische problemen langzamer, of wellicht zelfs de kabel of controller op het mobo. Het mooiste zou zijn om hem uit je computer te halen en in een andere pc doen en daar testen. Of hij daar net zo traag is. Althans ik neem aan dat de HDD ook langzaam is met een simpele kopieerfunctie van HDD naar HDD. Je zou dat ook even kunnen omzeilen door Linux vanaf DVD of USB-stick te draaien en dan eens te kijken of de zelfde problemen zich voordoen. Als hij daar dan normaal reageert weet je iig zeker dat het in de hardware zit. Of natuurlijk gewoon HDtune http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe
Die test bij het tabblad "errors" op bepaalde waarden die hardware falen voorspellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2,5MB/ en 100% gebruik. Ik zeg hardware falen. Haal de belangrijke bestanden dus van de HDD.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk aan een software probleem. Dus een OS of een viruschecker die te veel vraagt. Om een andere OS of een andere viruschecker er op te laten zetten gaat mij te ver. Er zit genoeg RAM geheugen in. Maar een kritische blik op de harde schijf en vooral de hardschijf buffer is wel op zijn plaats.
SimonV
8 jaar geleden
Heb je het probleem ook als je de laptop in safe mode opstart?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
carsrac ja mijn OS vraagt soms tot 80% van mijn schijf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik keek net naar taak beheer en zag dat mijn OS 99.6 % van mijn schijf gebruikte.
Is het herinstalleren van windows 8.1 de oplossing of moet ik een nieuwe harde schijf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MR tomaat ik ben nu die scan aan het doen en tot hiertoe zegt hij dat mijn schijf OK is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
Geen idee
Hoe start je je laptop op in safe modus als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier is trouwens een link naar de specs van mijn harde schijf
http://www.cnet.com/products/toshiba-mq01abf050-hard-drive-500-gb-sata-6gb-s/specs/
SimonV
8 jaar geleden
Met Windows 8 is opstarten anders dan met windows 7: De eerste mogelijkheid om de veilige modus in Windows 8 te starten is door de computer te herstarten middels het ingedrukt houden van de Shift toets, hiermee komt u direct in het opstartmenu uit.
◾Herstart de computer met de Shift-toets ingedrukt.
◾Klik in het scherm wat nu verschijnt op de optie “Problemen oplossen“
◾Kies vervolgens voor de optie “geavanceerde opties“
◾Klik nu op de optie “Opstartinstellingen“
◾Klik nu op de knop “Opnieuw opstarten“
◾Druk hier op 4 om de veilige modus op te starten. http://www.computeridee-totaal.nl/veilige-modus-windows-8/ Als de laptop nu normaal werkt, weet je zeker dat het een softwareprobleem is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zal ik proberen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kan de oorzaak ook niet zijn dat ik maar 8 mb cashe geheugen heb
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV als ik de computer herstart met shift ingedrukt doet het niks ik kom gewoon op het normale inlogscherm
SimonV
8 jaar geleden
Ik heb zelf geen W8, maar "2. Click Power, hold down Shift on your keyboard and then click Restart." Zie:
http://support.eset.com/kb2268/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@simonv Ik zou die zin ook onjuist opvatten (of dat heb ik zelfs al eens gedaan). Computer herstarten. Daarna zit ik met shift ingedrukt/te tappen tijdens de boot. Het is een handeling binnen Windows, als je niet bekend met de handeling ga je uit van een handeling voor Windows start.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@woutva159 Ben je een beetje kundig?
Download een ubuntu ISO. Brandt deze of zet deze op USB en start op via Ubuntu. Niet installeren gewoon zo draaien. Kopieer daarna eens iets van HDD en USB. Kijk eens naar de snelheid van je HDD. http://www.ubuntu.com/download/desktop

Antwoorden (2)

Schijfgebruik 100%. Het is een klassieke probleem.

Oorzaak kan zijn indexeren van de hardschijf. Je hebt het indexeren van de files aangezet zodat het zoeken sneller gaat. Nu zal het zoeken wel sneller gaan, maar omdat er constant geïndexeerd wordt zal de harde schijf 100% gaan werken.

Ook een reden van 100% gebruik is het virtuele geheugen. Constant word er geschreven naar de langzame harde schijf, terwijl de moderne geheugens groot genoeg zijn. Soms zit er te klein snel geheugen in en dan is 100% hard schijf gebruik daar een signaal van.

En de derde oorzaak is een overactieve virus en spam controle. Op het moment dat je niet verbonden bent met het internet kan de virus controle op minder actieve stand gezet worden.

Het kan ook een teken zijn van een te langzame harde schijf. Een moderne OS gaan uit van een Solid State Harde Schijf terwijl deze nog onbetaalbaar is op dit moment voor de meeste mensen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zie dat je nog op windows 8.1 draait. Dit is een misbaksel en Microsoft is met een gratis upgrade windows 10 gekomen. Deze werkt veel gemakkelijker. En de ingebakken viruschecker is veel sneller.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb de upgrade naar windows 10 gedaan op mijn desktop
waar overigens een ssd in zit gedaan en merkte direct dat mijn desktop veel trager was.
dus windows 10 komt op mijn laptop zeker niet op
ik heb windows 10 ook direct van mijn dektop gegooit en nu werkt die terug normaal mijn desktop is overigens een grafisch monster dus als windows daar traag op draait is dat niet de schuld van mijn desktop specs desktop
1TB harde schijf
500GB SSD
intel i7 4 cores clock 4.7
16 GB RAM
ASUS Game 9 moederbord
nvidia geforce GTX 980 4 GB
nvidia geforce GT 750 TI 2 gb
windows 8.1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Windows 8.1 is geen misbaksel. Draait hier prima. en Microsoft is met een gratis upgrade windows 10 gekomen.
Klopt, maar dat geldt net zo goed voor 7.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn harde schijf maakt de laatste tijd ook een beetje lawaai.
Het lijkt of er iets zit te rammelen.
betekent dit mischien dat mijn harde schijf naar de tering is?.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@woutva159 Dat is en blijft mijn theorie...
Dit probleem komt vaker voor bij Windows 8(.1).

Een veelbeschreven fix is het uitschakelen van de services Superfetch en Windows Search. Ga naar Start > uitvoeren en typ "services.msc' (zonder de aanhalingstekens). Ga naar de service Superfetch, rechterklik en ga naar Eigenschappen. Zet het opstarttype op Handmatig en klik bij Status op Stoppen. Geef OK.

Doe vervolgens hetzelfde voor Windows Search. Je kunt ook eerst alleen Superfetch uitschakelen, als je graag wilt dat je ook in bestandsinhoud kunt zoeken.

Daarnaast moet je ook je virtueel geheugen checken. Dit moet op plusminus de helft van het fysieke geheugen staan.
(Zelf heb ik Windows Search uitgeschakeld en gebruik ik "Search My Files" van Nirsoft; dat werkt snel en van Windows XP tot en met Windows 10 op dezelfde wijze)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik wil eigenlijk windows search wrl behouden...
ik vind het fijn werken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat snap ik! Maar je zou het wel tijdelijk uit kunnen schakelen om te kijken of je het probleem zo op kunt sporen.
Stel dat het probleem bij Windows Search ligt, dan kun je bijvoorbeeld alsnog kijken of er een specifieke fix bestaat voor Windows Search.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okj