Waarom zitten er in computers geen stoffilters?

Het komt veelvuldig voor, dat een PC (of laptop) zo ernstig vervuild raakt, dat de processorkoeling niet goed meer werkt en de processor thermisch uitvalt, zodat de computer "stuk" lijkt te zijn gegaan. Waarom zitten er in PC's etc. geen stoffilters om de ingaande lucht stofvrij te maken? In feite werkt de (lucht)koeling hetzelfde als een stofzuiger. En in een stofzuiger zitten wel filters om de ingangslucht te filteren, zodat de motor niet vervuild raakt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

In sommige computers zit dat wel.

Nadelen waardoor het in de meeste behuizingen echter niet is terug te vinden zijn waarschijnlijk:

1. Meerkost
2. Extra onderhoud
3. Geen volledige oplossing want het stof valt nog steeds bovenaan in de behuizing wanneer de pc uitstaat, aangezien de stoffilters meestal enkel aan de inlaat vooraan zitten.

Maar de verantwoordelijkheid ligt natuurlijk niet alleen bij de fabrikant van de computerbehuizing maar ook bij de eindgebruiker. Mensen moeten eens gaan beseffen dat een computer geen stofzuiger is en stoppen met computermeubels te kopen waar je de pc onderaan lekker dicht bij al het stof kan zetten. Plaats de computer beter naast het scherm op het bureau waar minder stof voorkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een filter heeft het voordeel dat het stof bij de pc weghoudt, maar heeft ook grote nadelen. De koele luchtstroom door de PC wordt afgeremd en om dat te compenseren moet de ventilator in de PC harder werken, dat zorgt voor meer lawaai en meer vermogen. Een bijkomend nadeel is dat de warmte moeilijker uit de PC kan. Het is een afwegen die je moet maken. En de makkelijkste is zonder filter, dus zullen de meeste fabrikanten computers zonder verkopen. Wat het beste is weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Dat je dan consument moet gaan instrueren de filters regelmatig op te schonen omdat anders het probleem wat je al beschrijft nog groter wordt.