Kan het kwaad als er een OS op beide harde schijven staat?

Mijn laptop draait Windows 7 vanaf de enige harde schijf die er op dit moment in zit. Ik wil er echter tijdelijk een tweede hdd in proppen van een oude laptop. Daar staat nog data op die ik misschien wil bewaren. Er staat alleen wel de OS van die oude laptop op, namelijk Vista. Zal mijn laptop gewoon Windows 7 pakken en die tweede schijf links laten liggen? Maakt dit uberhaupt uit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als je een behuizing voor je oude harde schijf haalt, kun je deze als externe schijf aansluiten. Dan kun je ook veel gemakkelijker je data naar de interne schijf kopiëren.
Wanneer de oude schijf de originele oude harde schijf is, kun je deze op de plaats van je huidige harde schijf zetten en de laptop daarmee booten. Als je twee harde schijven in je laptop kunt zetten, kun je de harde schijf die je nu gebruikt als tweede harde schijf inzetten.
Dan kun je je data naar die schijf kopiëren. Het hangt er ook van af welke gegevens je wilt kopiëren. Zolang je niet van je oude c-partitie op de c-partitie van je huidige schijf in je program folders gaat kopiëren.
Maar als je alleen maar aan je data wilt komen, waarom dan nog van die schijf opstarten? Niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan geen kwaad een tweede harde schijf met een OS in je computer te stoppen.
Hij kan maar van 1 schijf opstarten en normaal gesproken is dat je huidige OS.
Als hij toch van het andere OS wil gaan booten kun je aangeven in je Bios dat je schijf alleen van je originele harde schijf mag opstarten en niet van andere schijven of media als bv je DVD speler of een USB stick/schijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben niet zo bekend met BIOS maar dat valt eventueel op te zoeken. Het is in elk geval gelukt :D Bedankt!
Geen enkel probleem, als de oude HD overeenkomt met de aansluitingen (SATA) gewoon in de extra ruimte plaatsen en bij de eerst volgende opstart het niet te gebruiken windows vista van de extra HD verwijderen. Extra schijfruimte is nooit weg en als de HD nog in goede conditie is kan je hem perfect gebruiken om je Back-up op weg te zetten (maar let wel goed op de conditie van de HD!
Het enige nadeel van een extra HD in een laptop is het extra stroom verbruik, waardoor de accu een pietsie sneller leeg zal zijn.
succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! De schijf past inderdaad wel gewoon, ik durfde het alleen niet aan :) Ik denk niet dat er veel mis is met de schijf, hij is niet erg veel gebruikt. Oude laptop is alleen stuk.. De stroom zal denk ik geen probleem zijn aangezien hij altijd aan de stekker zit. +1