Word het signaal van een WiFi router zwakker naarmate de tijd verstrijkt?

Mijn router van Sitecom is nu ruim 4 jaar oud, en ik heb het idee dat WiFi ontvangst steeds zwakker wordt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Nee het kan wel zijn dat je nieuwere elektrische apparaten hebt geplaatst waardoor het signaal gestoord wordt. Ook moet je de router 1x per weer opnieuw opstarten. Stekker eruit. 10 seconde wachten stekker er weer in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt waarschijnlijk niet aan je router dat het signaal zwakker is geworden. Wel kan het zijn dat er meer netwerken in jouw buurt erbij zijn gekomen of voor een ander kanaal hebben gekozen, waardoor jouw signaal meer wordt weggedrukt.
Je kunt dit testen met inSSIDer, waarmee je de netwerken in de buurt in beeld brengt en wat je helpt bij de keuze van een beter kanaal.

Zijn alle kanalen op op de 2.4 GHz te druk bezet dan kun je een Dual band router overwegen, zodat je ook kunt kiezen voor de 5 GHz band. Met Dual band routers kun je uitzenden op de 2.4 GHz en de 5 GHz band.

Toegevoegd na 11 uur:
Met inSSIDer kun je het sterkste kanaal vinden en de beste keuze maken uit kanaal 1, 6 of 11. Alleen de kanalen 1, 6 en 11 hebben onderling vrijwel geen overlap.

Netwerken die op hetzelfde kanaal als jouw netwerk uitzenden, of een aanliggend kanaal, kunnen jouw netwerk storen. In de webinterface van jouw toegangspunt kun je het gebruikte radiokanaal aanpassen naar één met zo weinig mogelijk overlap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar kun je InSIDDer downloaden en is het een app voor Android of iOS?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
InSIDDer kun je downloaden via de genoemde bron of http://www.metageek.net/support/metageek-software-archives/ en is bedoeld voor een gewone PC of laptop.
Wil je op Android of iOS dan kun je zoeken in de betreffende store, maar voor een alternatief. Zoek dan bijvoorbeeld op inssider free https://play.google.com/store/search?q=inssider%20free&c=apps
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze gebruik ik voor Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lol... ik heb InSiDDer gedownloaded op mijn Samsung, maar ik snap er inderdaad geen hoela van. Ik heb vanmiddag mijn router even van het stroom gehaald. Het lijkt alsof het beter werkt nu....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een beter en sterker kanaal hebt gevonden kun je in de webinterface van jouw toegangspunt / modem / router het gebruikte radiokanaal aanpassen naar één met zo weinig mogelijk overlap. Misschien kan een vriend, kennis of buurman je helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Routertests wijzen uit dat de automatische kanaalkeuzes van routers niet altijd (euh, meestal niet) de beste is. Op zich werkt het vrij simpel met inSSIDer: netwerken en kanaaltjes tellen en dan het kanaal kiezen waarop het op dat kanaal en op de 2 nabijgelegen kanalen het rustigst is in jou omgeving.
Een dualband met 5 Ghz is inderdaad aan te raden, hou er wel rekening mee dat het signaal niet zo ver reikt op die frequentie. Muren verzwakken het signaal meer dan 2.4Ghz. Maar de gouden tip is hierboven al gegeven: Inssider.