Ik wil weten welke videokaart op een amd moederbord precies gaat?

Ik heb net een moederbord aangeschaft asrock 960gc-gs fx

http://www.asrock.com/mb/AMD/960GC-GS%20FX/?cat=Specifications
en ik weet niet precies welke ik moet kopen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een PCI-E-x16-slot aanwezig. Dus PCI-E-x16-kaarten moeten passen.

Antwoorden (2)

Je kan daar elke hedendaagse videokaart in steken. Ik stel me eerder de vraag of je voeding voldoende stroom kan leveren aan de zwaardere kaarten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke hedendaagse videokaart is een beetje vaag. Het gaat om de slots die op het moederbord aanwezig zijn namelijk pci-e x16 slots en oude pci sloten. Bijna alle videokaarten vandaag de dag op de markt zijn voorzien van een pci-e x16 slot. Die kunnen er allemaal in.geprikt worden.
Ook al zijn er ondertussen 3 verschillende generaties pci-e x16 dat maakt niet uit een 1e gen kaart kan ook op een 3e gen slot en omgekeerd.
Nu zijn er ook pci kaartjes te krijgen echter zijn die meestal voorzien van iig oude gpu's en presteren niet zo best, ze zitten helemaal onderaan het budget segment qua prestaties.

Dat je voeding het ook moet kunnen trekken ook een belangrijk punt hoewel de laatste kaarten relatief zuinig zijn en de stijgende lijn in stroomverbruik ontzettend afgevlakt is en budget klasse zelfs gedaald is. Dat betekent dat de kans dat je onvoldoende voeding vermogen hebt tegenwoordig een stuk kleiner is. Hoe dan ook kijk iig op de stikker van de voeding wat die aan zou moeten kunnen en hoe dat over de verschillende voltages verdeeld is. Over het algemeen wil je dat toch zeker zo'n 75% van het vermogen op de 12V lijn(en) beschikbaar is.

Verder kun je er nog eens een berekening op loslaten wat je systeem zoal verrijkt bij hoge belasting.
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
(tel bij het getal dat eruit rolt minimaal 50% om dat getal met he vermogen van je voeding te vergelijken)

Overigens zou ik tot maximaal 200€ gaan voor een nieuwe kaart in jou systeem. Want die begint wel aardig gedateerd te raken. Zou zonde zijn als je een kaart van bv 400€ erin steekt en dat die dan pak 'm beet 10% onder z'n kunnen presteert.
http://tweakers.net/categorie/49/videokaarten/producten/