Hoe kan het dat ik steeds mijn geluid kwijt ben op mijn laptop?

Ik dacht eerst dat het aan en bepaald programma lag. Nadat ik die had verwijderd ging het een hele poos goed. Nu moet ik steeds een systeemherstel doen om de (verwijderde?) driver weer te herinstalleren.

Hoe kan het dat ik steeds dat geluid/driver kwijtraak, en hoe kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Een driver is een stukje systeem software dat nodig is om bepaalde hardware aan te sturen, bijv. de geluidskaart, het beeldscherm of de ethernetkaart of de printer.

Er zijn verschillende drivers die zulke functies kunnen uitvoeren.
Microsoft heeft in haar database zowel product originele (OEM) drivers als Generic drivers, een soort van universele driver software die vaak wel bestaande hardware kan aansturen zij het met soms beperkingen op functionaliteit.
De OEM drivers van Microsoft zijn veelal verouderde versies van originele productversies waarvoor nagenoeg geen royalties voor hoeven te worden betaald.

Het is belangrijk om je drivers altijd up-to-date te hebben en te houden omdat programma's die bepaalde functionaliteiten van hardware aanroepen dit altijd doen op basis van gedetecteerd aanwezige hardware.
Als dan de aanwezige driver verouderd is of niet matcht met de bibliotheek van de software die de functionaliteit aanroept dan zal de aangeroepen hardware dienst kunnen weigeren.

Om dit te voorkomen moet je dus steeds de meest nieuwste drivers op je systeem hebben.
Deze kun je altijd (gratis) downloaden vanaf de service pagina's van de leverancier van de betreffende hardware.
Na de download kun je de driver installeren waarmee de oudere versies dan gelijk verwijderd zullen worden.
Pas wel op dat je de juiste, voor jouw type hardware bedoelde, driver download en installeert want een onjuiste of verkeerde driver gaat problemen geven of niet werken.

Als je eenmaal de nieuwste driver(s) hebt geïnstalleerd dan zijn daarmee ook de problemen verholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mogelijk het probleem zal verhelpen is het updaten van je systeem.
Dit kan je doen door bij Windows update alle updates te installeren want meestal zit daar ook een driver bij voor je geluidskaart.
Mocht dit niet baten is het handig om even te kijken wat voor type geluids kaart je hebt en daarvoor even de drivers handmatig van de downloaden/installeren.