Hoe kan ik mijn HDD overzetten naar een andere HDD?

Beste,

Ik merk dat ik nog een Samsung spinpoint F3 ST1000DM005 in mijn huidige Game PC heb zitten. Nu is de schijf echt een toppertje, alleen heeft deze nog maar SATA 3Gbps. Nu wil ik een vervangende harde schijf erin zetten die 6Gbps is.

Alleen er is een klein probleempje: hoe zet ik mijn huidige bestanden het beste over op een andere harde schijf? Ik gebruik ongeveer 200GB op de 1TB schijf. Zijn hier handige trucs voor, of hoe kan ik dat het beste doen?

Ik heb zelf zo'n soort docking station liggen hier, kan ik deze wellicht gebruiken? Het gaat dan over USB 2.0. Hoelang gaat dit dan duren. USB 2.0 is 480Mbps, dus dat zou betekenen dat ik wel een aantal uren ervoor mag vrijmaken denk ik zo.

Wat wellicht een 2e optie zou kunnen zijn: de schijf in mijn PC plaatsen en vervolgens alles van schijf 1 naar schijf 2 kopiëren.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Toegevoegd na 1 minuut:
TOEVOEGING, BELANGRIJK: Windows staat op een SSD schijf. Het is dus puur een harde schijf met bestanden en programma's.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Het beste antwoord

De huidige harde schijven hebben geen voordeeel bij Sata 6G aangezien ze de maximale snelheid van sata 3G nog net niet halen. Sata 6G is voornamelijk interessant voor ssd-drives.

De snelste harde schijven halen namelijk max zo'n 230 MB/s. Dat is 1,9 Gbps, dus lang geen 3 Gbps.

Om data over te zetten moet je eerst zien dat beide schijven op dezelfde pc zijn aangesloten (hoe maakt niet uit) en ze beide gepartitioneerd en geformatteerd zijn. Als het gewone bestanden zijn kan je deze gewoon kopiëren en gaat het om meer dan dat kan een hdd cloning tool gebruikt worden. In dat laatste geval zal het natuurlijk het snelst werken.

Als je usb 2.0 gebruikt is dit inderdaad in theorie 480 Mbps. Dus 48000000 bytes/s of 45 MB/s (in theorie, waarschijnlijk veel trager) Dat is 75 min voor 200 GB.

Gebruik je intern sata zal in onder gunstige omstandigheden al in minder dan een uur gepiept zijn (bij gebruik van 'n cloning tool).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hier heb ik voldoende aan! :-)

Andere antwoorden (1)

Die laatste 2de optie is gewoon het handigste en waarschijnlijk ook het snelste
capthavoc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk alleen dat het een probleem gaat worden met de stroom van de HDD. Ik heb een modulaire voeding, maar ben bang dat er geen extra 'plugje' vrij is voor een 3e drive. Ik zou morgen even kijken, ik hoop er één vrij is :-)
Thecis
10 jaar geleden
je kan ook tijdelijk een DVD-drive o.i.d. loskoppelen voor de voeding. Is toch een tijdelijke oplossing voor een paar uur. Daarna moet de computer toch weer open om de 1e HDD eruit te halen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke modulaire voeding heeft wel een SATA-voeding of zes. Meestal zitten ze per 3 aan een koord.