Waarom worden externe hardeschijven juist duurder?

Ik heb in 2009 (bijna 5 jaar geleden) een Western Digital 1.5 terabyte hardeschijf gekocht voor 89 euro. Nu kost een 1 terabyte schijf meer dan 102 euro. Nou schijnt de prijsstijging veroorzaakt te zijn vanwege een overstroming in Thailand een paar jaar geleden maar de prijzen zijn nog steeds zo hoog ook al is die overstroming allang voorbij. Ook zijn schijven van boven de 1.5 terabyte enorm veel duurder geworden. Is de uiterste opslagcapaciteit bereikt en kan men geen grotere schijven maken voor een betaalbare prijs?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Er zijn meerdere types/merken externe harde schijf van 3 terabyte die al onder de 100 euro zitten, bijvoorbeeld http://tweakers.net/pricewatch/331063/toshiba-stor-punt-e-canvio-desktop-3tb-zwart.html . Je conclusie dat het duurder wordt klopt dus niet helemaal.
gvrox
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet niet alleen letten op het geheugen van de harde schijf, maar ook op de rotaties per minuut (rpm). Dit kan variëren bij verschillende versies en dit veroorzaakt waarschijnlijk ook het prijsverschil. De HDD in 2009 had BIJVOORBEELD 5400 rpm en de hedendaagse heeft 7200 rpm. Geheugen staat gelijk maar de 7200 rpm levert aanzienlijk betere presetaties mbt o.a. het laden