is een laserprinter ipv inktjet aan te raden als je weinig print, voor-/nadelen ?

Toegevoegd na 32 minuten:
Blijft de toner goed, zodat bij weinig printen niet de helft weggegooid moet worden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.9K
SimonV
10 jaar geleden
Vergelijking:
Inkjetprinters kunnen bijna altijd afdrukken in kleur. Je kunt er vaak mooie foto’s mee printen, zeker als je speciaal fotopapier gebruikt. Er zijn ook laserprinters die in kleur kunnen afdrukken, maar de kwaliteit van foto’s is meestal twijfelachtig.
Voordelen:
•in het algemeen goedkoop in aanschaf;
•vrijwel alle inkjetprinters kunnen ook scannen en kopiëren;
•geschikt om foto’s af te drukken;
•printen op andere papierformaten dan A4 mogelijk;
•cartridges van alternatieve merken beschikbaar.
Laserprinters zijn wel zeer geschikt om teksten in zwart-wit af te drukken. De letters zijn zeer scherp en het afdrukken gaat snel. Ook inkjetprinters kunnen mooie zwart-wit pagina’s printen, maar de kwaliteit tussen de printers loopt sterk uiteen.
Gemiddeld zijn laserprinters goedkoper qua inktkosten.
Voordelen:
•in het algemeen goedkoop in gebruik;
•zeer scherpe afdrukken in zwart-wit en op gewoon papier;
•afdrukken gaat snel;
•cartridge gaat lang mee;
•grote in- en uitvoerbak (meestal 100-200 vel);
•onderhoudsarm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijft de toner goed (houdbaarheid) als je maar af en toe print, zodat ik niet de helft weg kan gooien. De inktjet welke ik nu heb verbruikt inkt bij het opstarten/schoonmaken, zodat ik inktpatronen blijf kopen met maar weinig printen.
SimonV
10 jaar geleden
Blijft goed. Ik heb zelfs eens een volle cartridge van tien jaar oud gebruikt en daar nog jaren mee geprint. http://forum.fok.nl/topic/1354377

Het beste antwoord

Een laserprinter is wat duurder dan een inktjetprinter, maar groot is dit verschil niet meer. Voor € 50,- koop je al een Brother laserprinter.
Daarna ben je met een laserprinter goedkoper uit met printen (wat niet zoveel uitmaakt als je weinig print).
De keuze hangt misschien vooral af van wat je wensen zijn:

Inkjetprinters kunnen bijna altijd afdrukken in kleur. Je kunt er vaak mooie foto’s mee printen, zeker als je speciaal fotopapier gebruikt. Er zijn ook laserprinters die in kleur kunnen afdrukken, maar de kwaliteit van foto’s is meestal twijfelachtig.
Voordelen:
•in het algemeen goedkoop in aanschaf;
•vrijwel alle inkjetprinters kunnen ook scannen en kopiëren;
•geschikt om foto’s af te drukken;
•printen op andere papierformaten dan A4 mogelijk;
•cartridges van alternatieve merken beschikbaar.

Laserprinters zijn wel zeer geschikt om teksten in zwart-wit af te drukken. De letters zijn zeer scherp en het afdrukken gaat snel. Ook inkjetprinters kunnen mooie zwart-wit pagina’s printen, maar de kwaliteit tussen de printers loopt sterk uiteen.
Gemiddeld zijn laserprinters goedkoper qua inktkosten.
Voordelen:
•in het algemeen goedkoop in gebruik;
•zeer scherpe afdrukken in zwart-wit en op gewoon papier;
•afdrukken gaat snel;
•cartridge gaat lang mee;
•grote in- en uitvoerbak (meestal 100-200 vel);
•onderhoudsarm.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een laserprinter geeft goede kwaliteit afdrukken, maar is veel duurder dan een inkjetprinter. De laserprinter is aan te bevelen als je relatief veel print.

Als je maar heel weinig print is de goedkoopste oplossing de bladzijden die je op papier wilt hebben op een usb-stick te zetten, en daar bij de kopieerwinkel printjes van te maken.
Amadea