Hoe kunnen schijfproblemen verdwijnen na het gebruiken van een andere connector op het moederbord?

Een vriendin heeft een computer. Die deed ineens steeds minder: bestanden werden onleesbaar, en dat werden er geleidelijk steeds meer, tot de computer niet meer wilde starten.

Ook onder Linux (gestart vanaf een DVD) gaf de schijf problemen. Als ik bijvoorbeeld een mapje maakte en daar een bestand naartoe kopieerde, ging dat goed. Hetzelfde bestand nogmaals (onder een andere naam) naar datzelfde mapje kopiëren ging ook goed. Maar hetzelfde bestand een derde keer (onder een derde naam) kopiëren gaf grote chaos: zowel de derde kopie als de eerdere twee kopieën waren volkomen vernaggeld.

De oplossing? De datakabel van de harde schijf liep naar een zwarte connector op de hoek van het moederbord. Ik heb die datakabel losgetrokken en hem op een tweede zwarte connector aangesloten die naast de oorspronkelijke zwarte connector zat. Computer opnieuw opstarten, en alles liep weer als een zonnetje (behalve de vernaggelde bestanden dan, die bleven kapot, maar afgezien daarvan deed alles het weer prima).

Dit vond plaats in juni.

Gisteren had ze opnieuw hetzelfde probleem. De computer wilde zelfs niet meer opstarten. Ik heb toen diezelfde datakabel op een derde connector geprikt; dat was een rode connector in plaats van een zwarte, maar de kabel paste wel.

Opnieuw opstarten, en alles deed het weer. Alleen wilde Windows een nieuwe driver installeren en opnieuw gestart worden, maar daarna werkte alles weer.

Wat kan de oorzaak zijn van dit gedrag? En: hoe voorkom ik herhaling?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Hardware
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik had niet de indruk dat het aan de omgevingstemperatuur of aan de temperatuur van de computer lag/ligt. De computer startte zelfs helemaal niet meer op ("leesfout"). En na het ompluggen van de datakabel deed alles het weer perfect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je iig kan proberen is de kabel te vervangen. Als je hem omplugt aanraakt en deze is intern defect wil deze wel weer eens connectie maken. Na verloop van tijd kan hij weer terugdraaien en weer connectiefouten maken. Misschien niet de meest sterke theorie, maar voor het geld het proberen waard.

Het beste antwoord

Het heeft er alle schijn van dat de S-ATA schijfcontroller op het moederbord fouten bevat. Er is een serie moederborden van INTEL, (Socket 1155) vanaf 2011 waarop nieuwe bridge chipsets zijn geintroduceerd, de Sandy bridge.
Heeft de pc zo'n moederbord van Intel toevallig?

Deze chipsets blijken fouten te bevatten waardoor HD's na verloop van tijd ( tot wel enkele jaren) fouten in de dataopslag en/of leesfouten gaan geven. Het komt zelfs voor dat HD's helemaal niet meer herkent worden door de pc.

Deze fouten zijn inmiddels bekend bij Intel en je zou dan aanspraak kunnen maken op vervanging van het foute moederbord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goh, daar had ik nog nooit van gehoord! Maar... de betreffende PC is al een ouwetje, van rond 2008 of misschien net wat eerder. Dus geen socket 1155 of Sandy Bridge. En het vreemde is dat het verplaatsen van de aansluiting het probleem oplost - in ieder geval voor een week of tien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan heb je dat probleem dus niet. Als het al zo'n oude pc is dan is het waarschijnlijker dat de HDD controller zelf deels defect is geraakt.
De aansluitingen op het moederbord zijn apart voor meerdere HDD's onafhankelijk van elkaar te gebruiken. Als een poort defect raakt dan is het goed mogelijk de ongebruikte wel werkende poort ernaast te gebruiken. Ze beïnvloeden elkaar niet. Alleen, als ook deze het na verloop van tijd gaat begeven dan moet je je gaan afvragen of de HD zelf niet de oorzaak kan zijn dat de controllers het begeven. Het is zeer wel mogelijk dat een HD een technisch (elektrisch) probleem heeft waardoor gevoelige electronica elders in het circuit het begeeft, meestal dan de controller omdat die de buffer en interface is tussen de HD en de rest van de data verwerkende componenten. Installeer eens een andere HD, als je die hebt. Blijft deze wel langer dan 10 weken zonder problemen dan weet je waarschijnlijk de oorzaak. De data kun je altijd overzetten van de ene HD naar de andere.