Kan ik mijn laptop formatteren zonder Microsoft Word kwijt te raken?

Mijn laptop is heel traag en er zitten één of twee virussen op die ik er niet af krijg. Aangezien ik nu begin aan een studie en een goede laptop nodig heb, wil ik 'm graag formatteren zodat 'ie weer een beetje de oude is. Ik ben alleen bang dat ik daardoor de Microsoft programma's (Word en Excel) kwijtraak. Ik heb die gratis erbij gekregen toen ik de laptop kocht en heb er dus geen cd van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb trouwens Windows 7.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
3.1K

Antwoorden (4)

Veel laptops hebben een recovery-systeem voorgeïnstalleerd. Daarmee kun je rechtstreeks, of door eerst een recovery-dvd te maken, het systeem terugzetten naar fabrieksinstellingen. Hoe dit precies werkt, verschilt per merk. Maar vaak kun je in "Programma's" of "Configuratiescherm" iets in die richting vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je laptop wordt dan dus zoals je hem kocht, inclusief alle voorgeïnstalleerde software.
bamibal
10 jaar geleden
Nee, je kan niet zonder meer de hele boel gaan formatteren zonder dat allemaal kwijt te raken. Oplossing kan zijn zelf een backup maken van de programma's die je wil bewaren. En naderhand weer installeren, dit vereist behoorlijk veel kennis van computers. Beter kan je de computer/laptop eens rustig schonen door dat e r af te halen wat je niet gebruikt. Ga dan ook naar configuratiescherm en haal daar dat weg wat je niet gebruikt. Installeer ook gratis VGA virusscanner en laat die je virussen opzoeken en in quarantaine zetten. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ligt er aan, formatteren is wel verwijderen en resetten. Dus ja, het gaat er van af. Probeer het programma systeemherstel. Of download een virus scanner (zie link). Die haalt je virus er af. Ik zou dit doen: Download een virus scanner -> Scan de computer -> als de virus eruit is voer je Systeemherstel uit en kijk of dan alles weg is en je laptop de weer de oude is

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb systeeemherstel uitgevoerd en er was niks weg. Toch handig als je van te voren een back-up maakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een geheugenstick? Maak dan back-ups van je bestanden: documenten, foto's, muziek, films, alles wat je behouden wilt. Kun je Windows opnieuw installeren? Via recovery of een installatie cd? Dan kun je aan de slag. Maak je niet te druk om het office programma van Microsoft. Er bestaat een prima palet, (open office) dat gratis is en waarmee je alle documenten kunt bewerken. Dit kun je downloaden.
Als je echt je virus kwijt wilt is dit de snelste en beste oplossing.

Toegevoegd na 2 minuten:
Moet pakket zijn, niet palet.