Hoe kan ik het beste een netwerk aanleggen?

De situatie/planning is als volgt:

-Alles CAT6 of CAT5E, naar wand UTP dozen en dan patchkabel naar eindgebruiker
-Netwerk wordt gebruikt voor internet en streaming
-Draadloos is alleen voor macbook/ipad/telefoons (rest alles bekabeld)

beneden:
Meterkast met modem (van Ziggo)
>
vanuit de modem naar een gigabit router (tevens Wlan)
>
Vanuit router naar switch
>
vanuit Switch
>
-PC
-Imac
-Mediacenter
-Xbox
-TV
-Domotica (homewizard)
-IP Camera
-1 kabel naar switch boven
>
Switch boven
-Mediacenter 1
-Mediacenter 2
-NAS
-TV
-PC

1.Gaat dit zo werken zonder veel snelheidsverlies?
(ivm slechts 1 kabel tussen de groep boven en benenden).
2.Kunnen alle "eindgebruikers" elkaar zien en benaderen?
3.Gaat dit plug en play werken of moet ik ip's etc gaan toewijzen?
4. CAT6 of CAT5E gebruiken en waarom?
5. Zie ik nog wat anders over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

1. Snelheidsverlies is te verwaarlozen. Echter als je met een apparaat de aangeboden snelheid van je provider voltrekt (downloaden met nieuwsgroepen bijv.) zal de rest daar last van hebben (wellicht is dit wel af te regelen in de router)

2. Ja

3. Het zou me verbazen als alles zonder enige instelling het zou doen.

4. CAT 5e voldoet gewoon. CAT 6 als je voor straks ook goed wil zitten en niet weer kabels wil trekken.

5. Is je ziggo modem geen gecombineerd router? Dan zou je gewoon die gbit router eruit kunnen gooien wat weer een schakel scheelt. De nieuwe Ubee modems van Ziggo zijn routers met WLAN.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga voor de kabelaanleg voor de hoogste norm die je nu kan en wil betalen, op die paar meters maakt nu echt niet veel uit, maar als je later de boel weer wil of moet vervangen kost het wel een hoop moeite!